دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب کلید خورد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵


با حضور شعرای برجسته

دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب کلید خورد

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد.

 

 

photo_2016-08-02_11-08-37راه‌نوا – نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد.در ابتدای این دیدار که در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن خوش آمدگویی به حاضران و ارائه گزارشی از برگزاری موفق نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب «مستور» با بیان تاثیرات کنگره و اقبال و درخواست برای ادامه آن در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل شورای سیاست گذاری به منظور تعیین راه کلی این کنگره ضروری است.

 

در ادامه سید حمید رضا برقعی دبیر علمی دوره قبل این کنگره گفت: نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب سال گذشته مقدمه‌ای بود برای انجام کارهای بزرگ تر و کاربردی بودن اشعار مهمترین شعار در هر دو دوره کنگره است.

 

همچنین وی افزود: بنابراین امسال هم تصمیم گرفته شده اشعار با قابلیت های ویژه مثل نوحه و سرود که دغدغه رهبر معظم انقلاب هم است به فراخوان اضافه شود. سعید بیابانکی دیگر عضو شورای سیاستگذاری این کنگره با بیان تأثیر چشمگیر برکت کنگره اول در تولید شعر و مورد استفاده قرار گرفتن این اشعار در کنگره های مختلف گفت:به نظر می رسد که باز باید اشعار کاربردی تر و قابل تبدیل شدن به محصولات هنری باشد.

 

اسماعیل امینی از دیگر حاضران در این جلسه،اضافه کردن بخش نوحه (به معنای نوای سوگواری) را مناسب ندانست و گفت: باید عبارتی دیگری مثل شعر مداحی یا نغمه های مذهبی آورده شود و در زمینه هایی که دشمن ورود کرده برنامه ریزی کنیم و از اقسام متنوع ادبی استفاده کنیم. همچون ساخت ترانه، شعر طنز و… اشعار تولیدی و برگزیده در اختیار طراحان لباس قرار بگیرد و در طرح های لباس استفاده شود.

وی با اشاره به خروجی این آثار در جشنواره به شکل کتاب ، موسیقی و سرود ، اثرگذاری بر قشر جوان از این طریق را بسیار مهم ارزیابی کرد.

 

میثم مطیعی از مداحان کشورمان که بعنوان عضو شورای سیاستگذاری این دور از کنگره حضور دارد گفت: ما چند سالی است که در ایام فاطمیه یا مناسبت های دیگر، نوحه هایی با مضمون عفاف و حجاب می خوانیم و بازخورد خیلی خوبی داشته و به نظر مدل مناسبی برای بسط و گسترش در سطح کشور است.

 

وی با اشاره به اشعار این کنگره و تأمین محتوای مورد نیاز مداحان،اشعار دوره نخست را قابل استفاده در هیأت ها دانسته و گفت :منظور از بخش نوحه شعر مبتنی بر سبک آوایی است و مدح و ستایش و… را نیز در برمی‌گیرد و می توان در فراخوان قید کرد که شعر به همراه آوای اجرا شده ارسال شود.

 

محمد علی مجاهدی از دیگر چهره های شاخص در شورای سیاستگذاری این کنگره گفت:کاری که سال گذشته انجام شد امر مبارکی بود و آثار خوبی به همراه داشت اما با توجه به اینکه املای ننوشته بی غلط است کاستی هایی هم داشت که امسال بایست جبران شود و نیاز است یک تیم پژوهشی برای تولید محتوای کنگره شکل بگیرد و آثار پیشنیان در مورد عفاف و پاکدامنی را بررسی و استخراج کند تا بتوان  آن را به صورت یک اثر پژوهشی منتشر کرد تا منبع الهامی باشد برای شاعران جوانی که می خواهند در کنگره شرکت کنند.

 

در ادامه این جلسه علیرضا بکایی رئیس شورای معارف سازمان صدا و سیما و عضو شورای سیاست گذاری با مورد غفلت واقع شدن عفاف و حجاب افزود: هرچه در این زمینه فعالیت صورت گیر بازهم جا دارد و اشعار می بایست قابلیت رسانه ای شدن و اجرا به صورت های مختلف را دارا باشد.

 

سید محمد جواد شرافت پژوهشگر،شاعر و نویسنده نیز گفت: باید برای شاعر خوراک محتوایی تولید کرد و به دست شاعر رساند تا بر اساس آن و ذهنیتی که پیدا می کند شعر بگوید، عفاف و حجاب را فقط ویژه بانوان ندانیم توجه شاعر را به سمتی سوق دهیم که مرد و زن را در مفاهیمی مثل حیا و وفا با هم نگاه کند.

 

جواد محمد زمانی رئیس هیئت داوران دوره قبل این کنگره که از دیگر حاضران در جلسه بود با اشاره به نمره قبولی کنگره در دوره قبل از لحاظ تولید شعر،ادامه دار بودن این راه را ضروری دانست و گفت:باید به گونه ای عمل کرد که شعر برای مفهوم عفاف و حیا بیشتر در آثار نمود داشته باشد و اگر بتوان اشعار بخش نوحه و سرود را تا پیش از اختتامیه اجرا کرد و اثر تولید کرد موجب ایجاد یک موج عظیم در کشور خواهد شد.

 

در پایان مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر لزوم ایجاد جریان سازی در زمینه عفاف و حجاب را ضروری دانسته و شعر عفاف و حجاب را بهانه خوبی برای ترویج و اثرگذاری در این راه برشمرد و گفت: اشعار برگزیده جشنواره به ویژه سرود می بایست  برای مداحان سراسر کشور ارسال شود تا شاهد کاربردی شدن آن شویم.

شایان ذکر است این مراسم با حضور حمید قبادی، مهدی افضلی، مهدی سیف جمالی، محمد علی مجاهدی، اسماعیل امینی، سعید بیابانکی، سید حمید رضا برقعی، میثم مطیعی، علیرضا بکایی، جواد محمد زمانی، سید محمد جواد شرافت، محمد غفاری، سید مهدی مرتضایی در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

 

 

 

 

منبع : فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...