«در این آمریکا ناامید و غمگینم»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


واکنش ستارگان سیاه‌پوست آمریکا نسبت به خشونت پلیس این کشور علیه سیاه‌‌پوستان

«در این آمریکا ناامید و غمگینم»

خشونت‌های پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان باعث شده است تا ستارگان سیاه‌پوست موسیقی این کشور با تولید آثاری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و موج جدید از آهنگ‌ها و ترانه‌های اعتراضی در آمریکا ایجاد شود.

 

 

۲۰۰۲۰۳راه‌نوا خشونت‌های پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان باعث شده است تا ستارگان سیاه‌پوست موسیقی این کشور با تولید آثاری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و  موج جدید از آهنگ‌ها و ترانه‌های اعتراضی در آمریکا ایجاد شود. در ادامه می‌توانید با برخی از این هنرمندان و آثارشان آشنا شوید.

 

«جی زی»؛ رپر و تهیه کننده‌ی آمریکایی است که همیشه در جایگاه یکی از بهترین رپران تاریخ بوده و برای فعالیت موسیقی خود ۱۷ جایزه گرمی دریافت کرده است.

 

ظاهراً این رپر در سال ۲۰۱۵ ده‌ها هزار دلار حواله کرده بود تا معترضانی که در  شهر بالتیمور در زندان بودند را به قید ضمانت آزاد کند. همچنین در اوایل امسال  «Tidal» که یک سرویس استریم اشتراک گذاری موسیقی متعلق به جی زی است، ۱٫۵ میلیون به آرمان‌های مرتبط با جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است»  اهدا کرد.

 

«جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است» که یک جنبش بین‌المللی برای مقابله با خشونت و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان است و درسال ۲۰۱۲ در پی تیراندزی به  «تریوان مارتین»؛ یک نوجوان سیاه‌پوست، فعالیت خود را آغاز کرد، موجی از هیپ هاپ و آر اند بیِ سیاسی را از هنرمندانی همچون «جی.کول»؛ رپر، ترانه‌سرا و تهیه کننده موسیقی، «دریک لامار»؛ خواننده هیپ هاپ آمریکایی و بیانسه برانگیخت.

 

«جی زی» در روز هفتم ژولای یک آهنگ اعتراضی نیز منتشر کرد. این اتفاق بعد از تیراندازی‌های افسران پلیس به آلتون استرلینگ و فیلاندو کاستایل در لوئیزیانا و مینه سوتا و همینطور کشته شدن پنج افسر پلیس در یکی از روزهای اعتراضی اتفاق افتاد.

 

«جی زی» درگفتگویی بیان داشت: «من در این آمریکا ناامید و غمگینم. باید کمی بیشتر به جلو برویم.» جی زی تنها نبود. «بیانسه» نیز در روزهای بعد از دست به دست شدن ویدئوهای تیراندازی، نامه‌ای با این مضمون منتشر کرد: «جنگ‌هایی که بر مردم رنگین پوست و اقلیت‌ها تحمیل می‌شود باید خاتمه یابد.» «دی ری مک کسون»؛ یکی از برجسته‌ترین صداها در مبارزه علیه خشونت پلیس؛ از بیانسه به عنوان نمونه‌هایی از اینکه چگونه یک هنرمند می‌تواند تفاوتی در جامعه ایجاد کند، یاد می‌کند.

 

«اسنوپ داگ» و «گیم» دیگر خوانندگانی بودند که در لس آنجلس تظاهراتی به راه انداختند. اسنوپ داگ؛ خواننده و تهیه‌کننده‌ی رپ آمریکایی است. وی یکی از رپرهای صاحب نام در گنگستا رپ و ساحل غربی هیپ-هاپ است و در سال ۲۰۰۹ به گروه امت اسلام پیوست. اهداف این گروه بهبود شرایط معنوی، ذهنی، اجتماعی و اقتصادی سیاه‌پوستان آمریکایی در ایالات متحده و در سراسر جامعه بشری عنوان شده‌اند.  امت اسلام به عنوان قدیمی‌ترین گروه ملی‌گرای سیاه‌پوستان آمریکا شناخته می‌‌شود. این گروه به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برنامه‌های خدمات اجتماعی ارائه می‌‌دهد.

 

حداقل دوازده هنرمند دیگر، از «میگل»؛ خواننده تا «سویر بیتز»؛ تهیه کننده موسیقی در پی تیراندازی‌هایی که رخ داد چندین آهنگ منتشر کرده بودند.

 

«جو بادن»  که در ریمیکس آهنگ «آزادی» بیانسه، در چهار دقیقه رپ آزاد، از کاستایل و استرلینگ یاد کرده بود، گفت که تصمیم دارد دست به اقدام بزند. او گفت: «وقتی شنیدم که آن دخترکوچک _ دختر نامزد کاستایل_ پس از کشته شدن کاستایل باید به مادرش تسلیت می‌گفت، تصمیم گرفتم تا این آهنگ را بسازم».

 

«کولی پی» در مورد آهنگ «نمی‌توانم نفس بکشم» گفت: «نام این آهنگ از کلماتی گرفته شده است که «اریک گارنر» در هنگام خفه شدن به دست پلیس چندین بار تکرار کرد.» او همچنین در ویدئویی حضور یافت که افرادی مشهوری چون «لنی کراویتز» و «آلیشیا کیز» در آن در مورد خشونت پلیس صحبت می‌کردند که می‌توانید آن را در اینجا مشاهده نمایید.

 

«ویک منسا» که در ماه  ژوئن آهنگ «Shots ۱۶» را منتشر کرد که در مورد کشته شدن لاکوان مک دونالد بدست پلیس شیکاگو بود، بیان می‌کند : «کاری که ما به عنوان یک هنرمند می‌توانیم انجام دهیم این است که مردم را ترغیب کنیم که نسبت به اینگونه مسائل بی‌تفاوت نباشند».

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...