حماسه نادر، تبلور ولایت‌پذیری
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳


گفت و گو با عبدالحسین رفیعی‌نژاد مدیر تولید ترانه «حماسه نادر»؛

حماسه نادر، تبلور ولایت‌پذیری

رفیعی‌نژاد گفت: این کار شروعِ حوزه موسیقی و سرود ستاد بود و ما افق بلندی را طراحی کرده ایم، به امید خدا تصمیم داریم که در کنار کارهایی که با یک خواننده و به صورت تلفیقی اجرا می شود، یک گروهِ هم خوانی و سرود هم تدارک ببینیم.

 

 

 

 

 naderراه‌نوا- به مناسبت بیست و هفتمین سالگشت حماسه شهید نادر مهدوی در شکست هیمنه امریکا با همت ستاد مردمی بزرگداشت حماسه نادر متشکل از جمعی از جوانان و مجموعه های فعال فرهنگی استان بوشهر ترانه حماسه نادر تولید و به مرحله پخش رسید.

این اثر را به لحاظ حماسی بودن، آهنگسازی و تنظیم مناسب، شعر قوی، خوانندگی منحصر بفرد و از همه مهمتر تولید تماماً بومی آن با بکارگیری هنرمندان استان بوشهر، می توان یکی از رویش های قوی هنر انقلابی دانست.

 

به همبن منظور با مدیر تولید این نماهنگ زیبا گفت و گویی صورت گرفته است.

 رفیعی نژاد، مدیر تولید ترانه ” حماسه نادر ” ضمن اشاره به تصمیم ستاد بزرگداشت حماسه نادر مبنی بر ساخت ترانه ای، ویژهِ این حماسه، افزود: از زمانی که دوستان در ستاد تصمیم بر ساخت ترانه ای ویژه این حماسه گرفتند، اتاق فکری تشکیل شد و رویکردهای مختلفی برای تهیه و تدارک این ترانه به بحث گذاشته شد، در نهایت تصمیم بر این شد که این کار اولا بر اساس توانمندی‌های بومی استان شکل بگیرد و ثانیا در ترانه تولیدی نکات ویژه ای که در حماسه نادر مد نظر بوده و آن بزرگوار و همراهان شهیدشان در این حماسه بر اساس آن این حماسه را شکل دادند، اشاره شود، که یکی عنصر ولایت‌پذیری و اطاعتِ محض از ولی فقیه بود و دیگری هم غیرتِ مردان دلاور جنوب که به آنها اجازه پذیرش بیگانه را نمی دهد.

 

رفیعی نژاد در ادامه گفت: بر همین اساس ما رایزنی هایی با افراد صاحب نظر استان داشتیم، حتی از خارج از استان هم مشورت هایی گرفتیم و در نهایت با بررسی و تدوین رویکرد مد نظر در ساخت این ترانه، با یکی از شاعران توانای استان، دکتر منوچهر بایندری وارد مذاکره شدیم، ایشان هم با توجه به شناختی که از شهید مهدوی داشتند و مطالعاتی که از زندگی نامه این سردار شهید داشتند بسیار استقبال کردند.

 

مدیر تولید ترانه حماسه نادر با اشاره به فرآیندِ فنی طی شده در ساخت این اثر و هنرمندانی که در آن حضور داشتند، ادامه داد: در کنار مذاکره با شاعر، با آقای اکبر ابراهیمی که از آهنگ سازان ارزشیِ استان هستند و کارهای فراوانی در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انجام داده اند، وارد مذاکره شدیم و درنهایت گروهی منسجم جهت ساخت این ترانه تشکیل شد.

 

رفیعی نژاد گفت: در ادامهِ کار وزنی که می توانست این حماسه را به خوبی ارائه کند انتخاب و به شاعر تحویل داده شد و الحمدلله شعر ترانه حماسه نادر به زیبایی تولید گردید.

مدیر تولید ترانه حماسه نادر  در خصوص تولید موسیقی ترانه حماسی نادر نیز گفت: همزمان با تولید شعر، یک فرایندی هم در موسیقی طی کردیم، سازهایی را که می توانست به حماسی بودن کار کمک کند انتخاب شد، بعد از آن نُت نویسی انجام شد و آقای ابراهیمی سفارش های لازم را به نوازندگان دادند.

 

مراسم+گرامیداشت+حماسه+نادر

 

بومی بودن شاخصه اصلی ترانه حماسه نادر است

 رفیعی نژاد با اشاره به زمان صرف شده برای ساخت این اثر افزود: حدودا در یک فرصت سه ماهه کار را بستیم و با دو نفر از خوانندگان استانی که از نیروهای جوان انقلابی هستند،  وارد مذاکره شدیم و تست هایی هم از هر دو نفر گرفتیم که در نهایت تصمیم بر این شد که کار با صدای ساسان نوذری تهیه بشود، البته بعد از تهیه شدن ترانه و خوانندگی آن، آقای محمد رضا جنگی به عنوان تدوین‌گر این ترانه انتخاب شد و سرانجام ترانه فوق در مراسم بزرگداشت ” حماسه نادر” رونمایی شد و مورد استقبال مردم عزیز قرار گرفت.

وی بومی بودن این اثر را  از ویژگی های شاخص آن دانست و گفت: در ساخت این ترانه از ابتدا تا انتهای کار (فکر و ایده و نهایتا اجرا)  از ظرفیت های بومی استفاده شد.

 

دعوت از علاقمندان حوزه سرود و موسیقی برای تولید ترانه های انقلابی

رفیعی نژاد با اشاره به برنامه های آینده ستاد بزرگداشت حماسه نادر، ساخت این اثر را شروع تولیدات ستاد دانست و افزود: این کار شروعِ حوزه موسیقی و سرود ستاد بود و ما افق بلندی را طراحی کرده ایم، به امید خدا تصمیم داریم که در کنار کارهایی که با یک خواننده و به صورت تلفیقی اجرا می شود، یک گروهِ هم خوانی و سرود هم تدارک ببینیم، نکته جالب اینکه علاقه مندان تا الان هم مراجعه داشته اند. انتخاب قالب سرود و همخوانی هم به این دلیل است که کارهای گروهی و همخوانی و سرود ظرفیت بسیار زیادی جهت تبیین و گسترش اهدافی که ستاد دنبال می کند، دارد.

 

وی از علاقه مندان و هنرمندانی که می توانند در تولیدات آینده ستاد نقش ایفا کنند، دعوت به همکاری کرد و گفت: از همه علاقه مندانی که دغدغه انقلاب داشته و می خواهند در این زمینه فعال بوده و اثرگذار باشند، دعوت می کنیم  که از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۲۴۰۰۰ آمادگی خود را اعلام کنند، تا انشاء الله گروه سرود را نیز تشکیل بدهیم.

 

رفیعی نژاد در پایان گفت: علاوه بر این از همه کسانی که می توانند در حوزه سرودن اشعار انقلابی و ارزشی، خوانندگی، نوازندگی، نُت نویسی، آهنگ سازی و تنظیم می توانند فعالیت داشته باشند نیز دعوت به همکاری می کنیم.

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...