جشنواره موسیقی طبس می‌تواند به آموزش سرود کمک کند/ تقدیر از برگزیدگان بخش سرود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵


گزارش مشروح شب سرود دومین جشنواره طبس

جشنواره موسیقی طبس می‌تواند به آموزش سرود کمک کند/ تقدیر از برگزیدگان بخش سرود


دومین دوره جشنواره طبس، با قرائت قرآن توسط قاری نوجوان، قرائت قرآن توسط قاری نوجوان و عضو گروه سرود در حوزه هنری آغاز به کار کرد.

 

POSTEشR«راه‌نوا»- دومین دوره جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس، با قرائت قرآن توسط قاری نوجوان و عضو گروه در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز به کار کرد.

 

پس از قرائت قرآن، روح الله رشیدی، از فعالان فرهنگی به عنوان مجری، آغاز رسمی جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس را اعلام کرد.

 

بعد از سخنان مجری برنامه، گروه سرود قاصدک برای اجرای سرود «شهدای ترور» به روی سن آمد.

 

 

۲

در ادامه دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس، گروه سرود شهید فرجی به سرپرستی حسین نصیری، جهت اجرای سرود خود با عنوان «فلسطین»، روی سن حاضر شدند.

بعد از اجرای گروه سرود شهید فرجی، مجری برنامه ماجرای اجرای سرود «مبعث»، «یل شیر دل» و «قصه بابا» در جماران و مقابل امام خمینی(ره) را بازگو کرد و بعد از آن، کلیپ اجرای سرود در جماران پخش شد.

 

بنابرین گزارش در ادامه شب اول دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس، استاد مرتضی نظرپور، نوازنده گروه سرود علوم تربیتی آباده، به صورت زنده به اجرای ساز «نی» پرداختند.

 

مرتضی نظر پور پس از اجرای زنده نی به علاقه خود به ساز نی از کودکی اشاره کرد و گفت: من به کار رانندگی در آموزش و پرورش مشغول بودم و در کنار آن به آموزش ساز نی نیز می پرداختم که بعدها یکی از شاگردانم که برای ادامه تحصیل به رامسر رفته بود از من جهت ساخت قطعات سرودی دعوت به همکاری کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سرودهای«آلاله» و «مادر برایم قصه بگو» از خروجی های گروه سرود علوم تربیتی آباده است افزود: سرود «مادر برام قصه بگو» پس از چندین اجرا مورد استقبال قرار گرفت و جهت اجرا در محضر امام خمینی(ره) در جماران از ما دعوت به عمل آمد.

 

نظر پور با بیان اینکه حضرت امام خمینی از اجرای این سرود بسیار خوششان آمد، گفت: در شب اجرای جماران به خدمت آیت الله خامنه ای نیز رسیدیم و کار را برای ایشان نیز اجرا کردیم و ایشان نیز این کار را مورد لطف خود قرار دادند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اثر سرود «مادر برام قصه بگو» بعدها شهرت جهانی یافت و از خارج از کشور از جمله در کشورهای امارات، سوریه و لبنان نیز از ما جهت اجرا دعوت به عمل آمد.

 

نظر پور با بیان اینکه اکنون که در سن ۷۲ سالگی هستنم در برخی مجالس نیز به اجرای نی می پردازم، گفت: احمد توکلی تک خوان این گروه سرود هم اکنون در کسوت پزشکی در شهر یزد کار می کند.

 

بعد از این خاطره گویی، توسط استاد هادی آزرم و با اهدای کاشی حرم مطهر امام رضا علیه السلام از این استاد با سابقه و نوازنده گروه سرود علوم تربیتی آباده تقدیر شد.

۱۱۱۱۱

بر اساس این گزارش، در ادامه شب اول جشنواره طبس، گروه سرود آسمان شهر مشهد مقدس، برای اجرای سرود خود با عنوان «روز بصیرت» درباره حماسه مردمی «نه دی» به روی سن حاضر شدند.

 

در ادامه، گروه سررود عاشقان ولایت، برای اجرای سرود «ما دلاوران کشوریم» به روی سن آمد.

 

بر اساس این گزارش، بعد از اجرای سرود «ما دلاوران کشوریم»، کلیپی درباره شهدای گروه سرود جهرم پخش شد.

 

بر اساس این گزارش، پس از پایان این کلیپ، به دعوت مجری برنامه، سهراب عبادی‌نیا، از بازماندگان گروه سرود شهدای جهرم به روی سن حاضر شد.

 

سهراب عبدای نیا، برادر شهید عبدالخالق عبادی نیا در سخنانی به تبیین شخصیت برادر شهیدش که از اعضای گروه سرود جهرم بود پرداخت و گفت: برادرم عبدالخالق در دوران نوجوانی با در قالب سرود به جنگ با دشمن پرداخت و پس از این که سنی از او گذشت با پوشیدن لباس رزم و رفتن به جبهه های نبرد حق علیه باطل به مبارزه پرداخت.

 

خلوص نیت نقطه مشترکی بین اعضای گروه سرود جهرم برشمرد و افزود: با توجه به شرایط خاص آن دوران که ایران در شرایط جنگ قرار داشت سرودهای ساخته شده در آن دوران شور و حال عجیبی داشت که تکرار آن ها امری سخت است.

 

بنابرین گزارش، در ادامه توسط مادر هنرمند شهید حمیدرضا نظام از سهراب عبادی‌نیا، از بازماندگان گروه سرود شهدای جهرم، تقدیر و تجلیل شد.

 

بر اساس این گزارش، در ادامه شب اول دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، گروه سرود «فرقه الاسرا» حزب الله لبنان، برای اجرای زنده سرود «الموت الاسرائیل» روی سن حاضر شدند.

 

گروه سرود «فرقه الاسرا» در سال ۱۹۸۷ میلادی، به سرپرستی حاج «زکریا قصیر» با حضور تعدادی از نوازندگان «کشافه المهدی» با هدف تولید سرودهای حماسی، انقلابی و استکبار ستیزانه در لبنان تشکیل شده است.

 

 این گروه، تا امروز بالغ بر ۱۲۰ اثر مختلف به زبان عربی و بعضا به زبان فارسی تولید کرده است که بارها در مقابل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، به اجرای آثار خود پرداخته‌اند و سیدحسن نصرالله، این گروه را عامل پایداری جوانان لبنانی معرفی کرده است.

 

بنابرین گزارش، از حاشیه‌های جالبی که در زمان اجرای این گروه پیش آمد، هم‌نوایی و همراهی حاضران در برنامه با گروه سرود بود به طوری که با مشت‌های گره‌ کرده، فریاد «الموت الاسرائیل» سر می‌دادند و پس از پایان اجرای این سرود، جمعیت حاضر در تالار اندیشه، لحظاتی به صورت ایستاده، اعضای این گروه را تشویق کردند.

۲۱۱۲

بر اساس این گزارش، در ادامه شب اول دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، گروه سرود «مصباح الهدی» لارستان استان فارس هم به سرپرستی عمران جمالی، برای اجرای سرود «سرزمین آرش» به روی سن حاضر شد.

 

بنابرین گزارش، پس از پایان اجرای گروه سرود «مصباح الهدی»، استاد هادی آرزم، به نمایندگی از هیئت داوران بخش سرود جشنواره طبس، به روی سن حاضر شد.

 

هادی آرزم، آهنگساز برجسته کشور و رئیس هیئت داوران بخش سرود، با تقدیر از زحمات سرپرستان گروه های سرود که آثار خود را به دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس ارسال کردند، گفت: این عزیزان توانستند با امکانات اندک خود آثاری با ارزش تولید و به اجرا برسانند.

 

وی با بیان این که کار حرفه ای و تخصصی نیازمند آموزش ویژه است، اظهار داشت: بنده قبل از انقلاب به همراه اساتید بزرگ از جمله اسفندیار قره باغی و و استاد میرزاده در شرایطی سخت و در اتاق های تاریک و مخفیانه سرود ها و قطعاتی را با اهداف انقلاب تولید کردیم که آثار ماندگاری شدند.

 

آرزم، به اهمیت نقش آموزش در ساخت سرودهای خوب و با کیفیت اشاره کرد و افزود: دبیرخانه جشنواره ضد استکباری طبس این پتانسیل را دارد که با گردهم آوردن گروه های سرود نقص آموزش را برطرف کنند و کارهایی در این زمینه هم صورت گرفته که در آینده جدی تر اعلام خواهد شد.

 

رئیس هیئت داوران بخش سرود، با بیان این که استان هایی که زیر ساخت های کمتری در زمینه ساخت و انتشار سرود دارند باید نسبت به امر آموزش اهتمام بیشتر ورزند، خاطرنشان کرد: سرودهایی که توسط رده های سنی مختلف تولید می شود باید اشعار متناسب با آن سن نیز برگزینند.

 

آرزم، آموزش و پرورش را بستری مناسب جهت تولید سرودهای انقلابی و با کیفیت دانست و خاطرنشان کرد: عواملی که در تولید یک سرود مشارکت دارند، از جمله شعر، آهنگ سازی، تنظیم و اجرا، می بایست به صورت تخصصی به این مقوله نگاه کنند تا شاهد آثاری در خور توجه باشیم.

 

بر اساس این گزارش، پس از سخنان استاد آرزم، با حضور هیئت داوران بخش سرود دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود طبس از برگزیدگان بخش طبس تقدیر شد.

 

در بخش پایانی اولین شب دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، گروه سرود «کوثر»، برای اجرای سرود خود با عنوان عاشورایی‌های به سبک «دو دمه» روی سن آمد.

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...