موسیقی تهرانجلسی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴


موسیقی تهرانجلسی

صالح کاهانی
در حالی که چندی پیش مدیرکل دفتر موسیقی از نقش نداشتن دفتر موسیقی در قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها خبر داد، گران‌ترین کنسرت پاپ با سقف بلیت ۱۸۰ هزار تومان برگزار خواهد شد.

 

 

happy-concert

راه نوا| کنسرت ها از مرسوم ترین روش های انتشار موسیقی در تمام دنیا می باشد. جذب سرمایه از طریق بلیط فروشی یا مشارکت شرکت های برگزار کننده (اسپانسر) از اجزا اصلی برگزاری چنین رویداد فرهنگی است. در استاندارد های مرسوم بین المللی کیفیت آثار ، جایگاه هنرمند و مکان برگزاری از جمله عناصری است که می تواند در نرخ بلیط تاثیر مستقیم بگذارد. 

در سال های اخیر وضعیت وارونگی کنسرت ها در کشورمان بیانگر تغییر جدی در مدیریت این هنر ارزشمند می باشد. بازگشت خوانندگان لسن آنجلسی به ایران و برگزاری کنسرت های متعدد با ارقام بالا در فروش بلیط علارغم اعتراض اهالی موسیقی بر مظلومیت این عرصه، واقعیت جایگاه این هنر را بیشتر آشکار می کند. شاید بتوان عمده ترین دلیل اعتراض و بی توجهی به کنسرت های موسیقی را در ماهیت و هدف برگزار کنندگان و دست اندرکاران موسیقی عنوان کرد. بازار داغ موسیقی شهرت، ثروت و محبوبیت را به نحو فزاینده ای به ارمغان می آورد.

خبرگزاری فارس در گزارشی میانگین کنسرت‌های پاپ را از 40 تا 120 هزار تومان عنوان کرد. اما بلیت کنسرت روزبه نعمت‌الهی در سایت ایران کنسرت که در روز 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، از 40 تا 180 هزار تومان قیمت گذاری و به فروش می‌رسد.

هزینه هایی که عموم خانواده های ایرانی شاید قادر به پرداخت آن نباشند و بیشتر ترجیح دهند برای صرف هزینه ای سنگین جهت شنیدن آثار بی محتوایِ عاشقانه بازاری به سرگرمی ها مناسب تر مراجعه کنند. تاثیر پذیری کنسرت های داخلی از ماهیت مراسمات مشابه غربی موجب فراهم شدن بستری جهت تزریق احساسات مبتذل فرهنگ غرب گردیده است. فضای به دور از محتوای سالم که بیشتر محرک تمایلات نفسانی می باشد. 

قیمت بلیت دیگر کنسرت‌های پاپ که در روزهای آتی برگزار می‌شوند بدین شرح است: فرزاد فرزین (از 40 تا 110 هزار تومان)، مهدی مدرس (از 40 تا 80 هزار تومان)، محسن یگانه (از 35 تا 115 هزار تومان)، محمد رضا هدایتی (از 25 تا 140 هزار تومان)، علی لهراسبی (از 35 تا 100 هزار تومان)، امید حاجیلی (از 40 تا 110 هزار تومان)، رحیم شهریاری (از 35 تا 100 هزار تومان)، رضا یزدانی (از 35 تا 115 هزار تومان)، حمید عسگری (از 40 تا 120 هزار تومان)، کنسرت محمد علیزاده ( از 45 تا 110 هزار تومان)، گروه سون (از 35 تا 115 هزار تومان)، شهاب رمضان (از 30 تا 100 هزار تومان)، کنسرت زانیار خسروی ( از 35 تا 115 هزار تومان)، فریدون آسرایی ( از 40 تا 110 هزار تومان).

 

13940218000452_PhotoL

 

پس از کنسرت روزبه نعمت‌اللهی که با سقف بلیت 180 هزار تومان نه تنها در ژانر موسیقی پاپ بلکه در همه گونه‌های موسیقایی که کنسرت‌هایشان برگزار خواهد شد، در صدر قرار دارد؛ کنسرت‌های ارکستر سمفونیک ملی ایران با سقف بلیت 150 هزار تومان در جایگاه بعدی گران‌ترین کنسرت قرار دارد.

چندی پیش پیروز ارجمند در گفتگوی تفصیلی با فارس از نقش نداشتن دفتر موسیقی در تعیین قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها خبر داد و عنوان کرد که قیمت بلیت کنسرت‌ها را خود شرکت‌های برگزار کننده کنسرت، تعیین می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، قیمت‌گذاری بلیت کنسرت باید یکی از وظایف تشکل صنفی خانه موسیقی باشد که با توجه به شرایط روز این مهم را انجام دهند و یک ضابطه قانونی مشخص و چارچوبی خاص برای انجام این کار، تعریف کنند اما طی سالیان گذشته به دلیل انفعال ساختاری این نهاد، تهیه کنندگان کنسرت‌ها، به تشخیص خودشان و بدون هیچ ضابطه قانونی،‌ قیمت بلیت کنسرت‌ها را بالا می‌برند.

عدم ساماندهی وضعیت اقتصادِموسیقی بالارفتن درآمد حاصل از برگزاری کنسرت ها را به دنبال داشته است. حضور بازیگران و ورزشکاران در این عرصه بیانگر این واقعیت است که هنر موسیقی بیش از پیش چارچوب های حرفه ای خود را فدای توسعه نامتوازن آن کرده است. رابطه تنگاتن

اما آنچه که بیشتر مورد تامل مخاطبین راه نوا می تواند قرار گیرد، عدم تناسب ارزش محتوایی آثار و هنرمندان با فرهنگ و هویت اسلامی کشورمان است. شاید یکی از دلایل عمده محدود شدن مخاطب موسیقی که تنها قشر بالاشهری (بخوانید تهرانجلس) مخاطب آن هستند، بی توجهی به موضوعات بسیاری است که مردم خواهان توجه و پرداختن به آن هستند.

بدون شک این خلاء با هیچ یک از ساز و کارهای موجود عرصه موسیقی حتی از سوی نهاد های دولتی قابل جبران نخواهد بود. زیرا نهادهای نظارتی تنها نقش سازماندهی «بازار موسیقی» را بر عهده گرفته اند و به جهت و اهداف فرهنگی آن چندان توجهی ندارند. حال امروز شاهد بروز کنسرت های لس آنجلسی متعدد در کشورمان می باشیم که چندان نسبتی با مردم و انقلاب اسلامی ندارند.

بی توجهی به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، بازار آزاد سرمایه داران در عرصه موسیقی را رونق میبخشد و این تنها مقدمه ترویج توسعه فرهنگ غربی در کشورمان می باشد. «تهرانجلس» پر رونق تر از لس آنجلس به دور از نیازها و توان عمومی، خود را بر سبد فرهنگی تحمیل می کند. امروز دستاورد مدیران موسیقی کشورمان بومی سازی موسیقی تهرانجلسی در حساس ترین نقطه تحولات جهان است. گویی او در عوالم و در سیاره و قاره ای دیگری سیر می کند. نه پاسخگوی نیازهای موسیقیایی مستضعفین جهان خواهد بود و نه بیدارگر وجدان خفته مظلومان منطقه! ساز ها بر مبنای عوالمی کوک است که نه ظالم و مظلوم  و نه مستضعف و مستکبر می شناسد. 

 

نویسنده : صالح کاهانی

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...