تقدیم با احترام
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶


یادداشتی کوتاه درباره نماهنگ «محترم بانو»

تقدیم با احترام

یاداشتی از حمید صنیعی منش با موضوع نماهنگ محترم بانو، که در سالروز کشف حجاب رضاخانی منتشر شد.

راه نوا – یادداشت “تقدیم با احترام” به بررسی نماهنگ محترم بانو، تیتراژ مستند یک خانم محترم که در سالروز کف حجاب رضا خانی منتشر شد می پردازد.

 

نماهنگ «محترم بانو» که بعد از نماهنگ «ضربه دوازدهم» دومین اثر تولیدی با موضوع کشف حجاب می‌باشد، نسبت به کار قبلی از کیفیت بهتری برخوردار است. این نماهنگ با صدای «علی نصیرنژاد» و شعری از «حامد عسکری» و با تنظیم و ملودی «رهام شناسا» ساخته شده و درباره کشف حجاب در مسجد «گوهرشاد» است.

 

نکته اولی که پیرامون این نماهنگ باید گفته شود صدای بسیار خوب و محزون خواننده است که مناسب همچین نماهنگی است، خصوصاً زمانی که التیام مصیبت کشف حجاب را با لحن حزن‌آلود می‌خواند. همین جا باید به ذوق شاعر نیز تبریک گفت.

 

«عسکری» شعر خود را به شیوه روایی از زبان نوه مرحوم «سیده محترم قاضی» بیان می‌کند و در توصیف زیبایی‌های حرم رضوی یا همین‌طور تلخی‌های فاجعه کشف حجاب ابیات زیبایی را سروده است. شعر به خوبی با فرود موسیقی پایان می‌گیرد و نام «محترم بانو» با یک احترامی خاص به زبان می‌آید.

 

موسیقی این‌بار نسبت به دفعه قبل از خصوصیت موسیقی مقامی و استفاده از سازهایی مانند سنج برخوردار است که به فضای موسیقایی عزاداری نزدیک است و همین باعث می‌شود تا حس عزاداری در حرم و حزنی که در آنجا به انسان دست می‌دهد را لمس کنیم.

 

نکته مهمی که باید از آن سخن گفت این است که باتوجه به اشاره‌ای که نماهنگ با چاووش‌خوانی در ابتدای اثر و همچنین در خود شعر به آن می‌شود، به نظر می‌رسد مدت زمان چاووش‌خوانی باید تفصیل بیشتری ادامه پیدا می‌کرد تا با ترکیب آن با صحنه‌های بدرقه «محترم قاضی» به زیبایی و دلنشینی نماهنگ اضافه می‌شد.

 

نقد اصلی معطوف به ساخت خود نماهنگ است. البته شکی در کمبود تصاویر آرشیوی نیست و تصاویر موجود هم حداقل لازم برای ساخت این اثر را برآورده می‌کند، منتها تصاویر از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و به جنبه بصری نماهنگ لطمه وارد کرده است.

 

بهره‌مندی این اثر از شخصیت راوی و شاهد این ماجرا یعنی نوه شهید بسیار کم است و به اندازه چند تصویر گنگ و مبهم و چند کلام در ابتدای نماهنگ است. درست در اینجا باید به کاراکتر دختربچه نماهنگ «ضربه دوازدهم» اشاره کرد که چه خوب بیننده را با خود به میان قیام «گوهرشاد» آورد.

 

حتماً یک بازیگر پسربچه که همراه مادربزرگ و خانواده‌اش برای زیارت رفته‌اند و مورد هجوم ماموران ظالم قرار گرفته‌اند می‌توانست ما را مانند کار قبلی به خوبی به فضای درگیری ببرد و به جذابیت داستانی و روایی کار اضافه کند، ولی اثرگذاری این نماهنگ در هر صورت از اثر قبلی بیشتر است و آن‌هم به دلیل موفقیت در انتقال حس و تاثیرگذاری بر بیننده و شنونده است.

 

پایان خوب نماهنگ به‌همراهی فرود بجای شعر و موسیقی که بر سر مزار باصفا و نورانی این بانو می‌باشد باعث می‌شود تا بیننده ارزش و شخصیت بانویی که احترام حجاب را حفظ کرد بفهمد.

 

حمید صنیعی منش

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...