تاریخ موسیقی انقلاب مکتوب می‌شود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳


گفتوگو با «احمدعلی راغب»

تاریخ موسیقی انقلاب مکتوب می‌شود

این استاد موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی از تدوین و گردآوری کتاب زندگینامه‌اش توسط تعدادی از شاگردانش خبر داد و گفت: خوشبختانه تعدادی از شاگردانم که در این سال‌ها لطف زیادی به من داشتند به تازگی تصمیم گرفته اند که مجموعه کتاب هایی را از زندگینامه هنری من و همچنین موسیقی انقلاب تدوین کنند که اتفاق خوبی است. این کتاب ها علاوه بر تشریح جزییات زندگی هنری من در عرصه موسیقی به بیان مکتوب گوشه ای از فعالیت‌های هنرمندان در زمینه موسیقی و همچنین تاریخ موسیقی انقلاب می پردازد و به نظرم گام موثری در ثبت و بازشناسی موسیقی انقلاب خواهد داشت.

 

 

 

 

raghe-b125راه‌نوا_اشاره: احمدعلى راغب آهنگساز جاودانه های موسیقی انقلاب اسلامی به سال ۱۳۲۳ شمسى در خانواده‏اى هنردوست و هنرشناس در بندرانزلى متولد شد. او موسیقی را از کودکی نزد مادرش آموخت و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و در ارکستر فرهنگ و هنر و رادیوی گیلان به فعالیت پرداخت.

 

سرودهای «شهید مطهر»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «خجسته باد این پیروزی»، «بانگ آزادی»، «راه رجا»، «بابا خون داد»، «همشاگردی سلام»، «مدرسه ها واشده» از آثار ماندگار وی هستند.

 

جلیل شهناز، جواد معروفى، على‏‌اکبر سرخوش، مصطفى کسروى، فریدون ناصرى، فرهاد فخرالدینى، مرتضى حنانه، هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف از جمله هنرمندانی هستند که راغب در محضر آنها به آموختن موسیقی مشغول بود.

او همچنین از آغاز فعالیت هنری خود تاکنون به انتشار ۱۴ آلبوم موسیقی در مقام آهنگساز اهتمام داشته است که عمدتا در سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی تولید و و با صدای خوانندگانی چون محمد گلریز، عبدالحسین مختاباد، بهرام حصیری، ناصر مسعودی، حسن همایونفال، بهرام گودرزی منتشر شده اند. «صدای عشق»، «پرچین»، «کوارشیم»، «شکوفه اشک»، «اشک مهتاب» برخی از این آلبوم هاست.

 

 

 

این استاد موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی از تدوین و گردآوری کتاب زندگینامه‌اش توسط تعدادی از شاگردانش خبر داد و گفت: من هم اکنون در بازنشستگی کاری هستم و دیگر توان تهیه و تولید گسترده آثار موسیقایی انقلابی را ندارم اما در همین مدت تلاش کردم در حد مشورت و راهنمایی در کنار مجموعه هایی که در حوزه موسیقی به ویژه موسیقی انقلاب کارهایی را انجام می دهند، باشم.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه تعدادی از شاگردانم که در این سال‌ها لطف زیادی به من داشتند به تازگی تصمیم گرفته اند که مجموعه کتاب هایی را از زندگینامه هنری من و همچنین موسیقی انقلاب تدوین کنند که اتفاق خوبی است. این کتاب ها علاوه بر تشریح جزییات زندگی هنری من در عرصه موسیقی به بیان مکتوب گوشه ای از فعالیت‌های هنرمندان در زمینه موسیقی و همچنین تاریخ موسیقی انقلاب می پردازد و به نظرم گام موثری در ثبت و بازشناسی موسیقی انقلاب خواهد داشت.

 

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی انقلاب با انتقاد از شرایط این سال‌های موسیقی تصریح کرد: متاسفانه موسیقی دیگر حال و هوای دو دهه گذشته را ندارد و می توان گفت ارتباطات میان هنرمندان موسیقی به قدری کم شده که شرایط را برای ادامه فعالیت کم کرده است. البته در این میان نمی توان از کم‌رنگ شدن ارتباط نسل جوان با هنرمندان پیشکسوت چشم پوشی کرد.

 

راغب ادامه داد: متاسفانه شرایط موسیقی در کشورمان به سمتی کشیده شده که روندی بی هویت بر این جریان هنری حاکم شده و من اصلا نمی دانم هم اکنون در چه جایگاهی قرار دارد. به همین جهت است که چندان به آینده موسیقی این سرزمین خوش‌بین نیستم و این حقیقتی است که باید به آن بیشتر از اینها توجه کرد.

 

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: همه هنرمندان موسیقی امیدوارند که شرایط فعلی موسیقی از این حالت رخوت و بدون هویت بیرون بیاید در غیر این صورت امیدی به اعتلا و گسترش این هنر ارزشمند نیست.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...