«بزرگ جماعت شعر انقلاب» از خاطرت ما را نبر
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴


«بزرگ جماعت شعر انقلاب» از خاطرت ما را نبر

در میان شاعران انقلاب اسلامی، برخی از چهره‌ها در تمام فراز و فرودهای سال‌های مبارزه و رویارویی با جریانات مخالف و سال‌های دفاع مقدس همراه با انقلاب قلم زده‌اند که در این میان نام «حمید سبزواری» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

 

 

Hamidراه‌نوا- این روزها خبرهای خوبی نمی شنویم از شاعری که عمرش را وقف سرودن شعر برای انقلاب کرده است.

 

حمید سبزواری شاعر بیشتر شعرهای انقلابی

استاد حمید سبزواری نامش با خاطرات اغلب ایرانیان در بعد از انقلاب گره خورده است. او مهم‌ترین شعرهای مربوط به انقلاب اسلامی یا همان شعرهای انقلابی را سروده است، شعرهایی که هر کدام یادآور خاطرات انقلاب است؛ شعرهایی مانند: «خوش‌آمدی ای امام ما»، «این بانگ آزادی کز خاوران خیزد»، «برخیزید ای شهیدان»، «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «شهید مطهر»، «خمینی ای امام»، «خجسته باد این پیروزی» و …؛

 

 

شعر سبزواری،‌ شناسنامه زمان‌مند انقلاب

شعر سبزواری،‌ شناسنامه زمان‌مند انقلاب است،  زیرا کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاسی از آن در شعر او نباشد. این شاعر با حساسیت ویژه خویش، ‌هر رویداد مهم تاریخ معاصر ایران را با گل‌واژه‌های شعرش در حافظه زمانه نقش کرده است تا آیندگان از یاد نبرند که نسل گذشته در چه شرایط دشواری از آرمان ها و انقلابش دفاع کرده است.

 

این شاعر در خصوص شعرهایش در مصاحبه ای گفته است: مردم ما در زمان طاغوت درد‌دل‌های زیادی داشتند، حرف‌های زیادی داشتند که راحت نمی‌توانستند بیان کنند و از همه مهم‌تر نداشتن آزادی بود که به نظر من، اولین پیام انقلاب ما آزادی و آزادگی بود. «برخیزید ای شهیدان» را سرودم که یادآور خون‌های پاک ریخته شده شهدایی بود که مردم تقدیم انقلاب کردند.

 

جریان مقدمه نویسی رهبر انقلاب برای دیوان سبزواری

مقام معظم رهبری همواره علاقه خاصی به حمیدسبزواری داشتند؛ در مراسم افطاری شاعران در ماه رمضان امسال مقام معظم رهبری پس از دیدن حمید سبزواری با صدای بلند صدا می‌زنند: آقای حمید… و این شاعر پیشکسوت با کمک بقیه آرام آرام نزدیک می‌شود و  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز می‌گویند: «بیایید ببوسمتون…» و این شاعر را در آغوش می‌کشند؛ چنین توجهی از سوی رهبری نشان از اهمیت و اثرگذاری این شاعر انقلابی دارد.

 

رهبر معظم انقلاب در مقدمه دیوان شعر حمید سبزواری او را چنین می‌شناسانند: «شاعر گرامی ما، آقای حمید سبزواری از پیشکسوتان و پیشروان این راه است. زبان فاخر در شعر حمید، با مضمون انقلابی و مکتبی، آمیزه‌ای مطلوب و ارزنده پدید آورده و مجموعه شعر او در دیوان معاصر فارسی، فصل رغبت‌انگیز و شایسته‌ای گشوده است.

 

جریان مقدمه نویسی از زبان سبزواری چنین است: «یک روز در خدمت حاج آقا (مقام معظم رهبری) بودم. فرمودند: «آقا حمید چرا کارهایتان را چاپ نمی‌کنید؟!» به شوخی عرض کردم: «آقا منتظرم شما مقدمه‌ای بنویسید» ایشان هم به طور جدی فرمودند: «من برای هیچ کس این کار را نکرده‌ام، ولی برای شما این کار را انجام خواهم داد.

 

IMG00590193

 

حمیدسبزواری از همان اوان نهضت، اشعاری در تحریض مردم به انقلاب می‌سرود، لکن بواسطه خفقان شدید و سانسور پهلوی، به سائقه شعر دیرپای مقاومت، حمید نیز اشعار خود را در زبان رمز و استعاره می‌سرود:

 

مرا که یار نباشد، بهار را چه کنم

بهار، بی‌گل روی نگار را چه کنم

امید بود که با نوبهار بازآیی

ملامت دلِ امیدوار را چه کنم

 

 

با وجود این، درپی تشدید مبارزات مردمی، حمید، زبان رمز را کنار گذاشت و به طور صریح، از امام خمینی سخن راند:

بنازم بر آن پیر و فکر جوانش

که عاجز بود خامه از داستانش

 

چه بحری است یارب که نتوان رسیدن

به صد موج اندیشه بریک کرانش

 

نباشد «محمد» ولیکن زنسبت

بود پاک فرزندی از خاندانش

 

نباشد امام زمان، لیک خوانم

در ایام غیبت، امام زمانش

 

»امام خمینی» که خوی حسینی

هویداست از چهره پرتوانش

 

به پیکار در، با یزید زمانه

نه پروای تیغش، نه بیم سنانش

 

پس از رحلت امام و انتخاب مقام معظم رهبری به رهبری نظام، سبزواری شعر بلند و معروف «به جای امام» را سرود:

ای ثنای توام، ثنای امام

با ولای توام، ولای امام

 

خلف الصدق آن بزرگی و هست

عزم و رای تو، عزم ورای امام

 

تا که راه امام گم نشود

حق گزیده تو را برای امام

 

هر که را دیده خرد باز است

نشمارد تو را سوای امام

 

می‌ستاید تو را به فضل و کمال

می‌نشاند تو را به جای امام

 

با شروع دفاع مقدس، حمید سبزواری بارها لباس رزم پوشید؛ خرمشهر که آزاد شد، سرود جاودانه «خجسته باد این پیروزی» را سرود که هنوز برزبان مردم جاری است.

 

IMG00571554

 

حال حمید شعر انقلاب خوب نیست

این روزها حال حمید شعر انقلاب خوب نیست؛ دارد خاطراتش را فراموش می کند؛ سبزواری دچار آلزایمر شده است؛ این بیماری یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

 

همسر حمید سبزواری، می گوید: چند ماهی است که بیماری آلزایمر این شاعر شدید شده، متاسفانه فراموشی وی نسبت به ماه‌های گذشته شدیدتر شده و حتی گاهی فرزندانش را هم به خاطر نمی‌آورد.

 

وی ادامه داد: چند سال پیش به علت مشکل تنگی مری که سبزواری داشت باید آمپولی می‌زد که دکتر آمپول را به رگ اشتباهی تزریق کرد و به علت همین اشتباه نزدیک بود دستش را از دست بدهد. دکترها برای جلوگیری از این اتفاق مجبور شدند از گردنشان آنژیو بگیرند و همان زمان به ما گفتند که این آنژیو می‌تواند باعث بروز آلزایمر شود.

 

همسر این شاعر همچنین با تاکید بر اینکه شرایط جسمانی و روحی حمید سبزواری به گونه‌ای است که دیگر به سراغ کتاب و شعر نمی‌رود، عنوان کرد: البته برایم عجیب است که ایشان در دیدار با مقام معظم رهبری در نیمه ماه رمضان توانست حضور پیدا کند و شعر کوتاهی بخواند. هر چند در طول راه چند بار فراموش کرد که کجا می‌رود و فرزندم به وی یادآوری می‌کرد.

 

بزرگ جماعت شعر انقلاب فراموش نخواهد شد

همسر شاعر سرود «خمینی ‌ای امام» در پایان از مردم کشورمان و دوستداران این شاعر متعهد و انقلابی خواست تا برای سلامتی‌اش دعا کنند. مطمئنا «بزرگ جماعت شعر انقلاب» اگر فراموش کند همه خاطراتش را اما از یاد این مردم نخواهد رفت.

 

 

 

 

 

منیع: خبرگزاری نسیم

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...