برگزاری جشنواره «شعر و داستان جوان سوره» باعث محرومیت زدایی ادبی در كشور می‌شود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴


برگزاری جشنواره «شعر و داستان جوان سوره» باعث محرومیت زدایی ادبی در كشور می‌شود

نظام حقی آبی، شاعر و نویسنده، برگزاری جشنواره در استان های مختلف را در جهت محرومیت زدایی ادبی در سایر نقاط كشور دانست و گفت: خارج كردن این جشنواره از مركز كشور و بردن آن به سایر استان ها باعث می شود تا علاوه بر جذابیت هایی كه برای دعوت شدگان دارد به افزایش شناخت ها چه در زمینه ارتباطی و چه آشنایی با سنن و آداب و رسوم اقوام دیگر برای ادیبان باشد.

 

 

 

 

20150406122646cb-up_9b3a0350267857c6d6cae77ed9baf0b4راه‌نوا-  نظام حقی آبی، كه با داستان «همه به جز من» به عنوان نفر اول بخش داستان كوتاه بزرگسال دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره مورد تقدیر واقع شد، گفت: داستان «همه به جز من» در مورد یك آبادی است كه فضایی مردسالارانه دارد و در آن زنی است كه متهم به رسوایی اخلاقی است و از زبان راوی قصه در ماجرای این زن همه متهم  هستند به جز خود او. ناگهان این شك در خود او به وجود می آید كه او نیز در این قضیه مقصر است یا خیر.

 

وی تفكیك میان بخش كودك و نوجوان را از بخش جوان لازم برشمرد و گفت: تجربیات و مطالعات نوجوانان در مقایسه با افراد جوان كمتر است و باید این بخش را به صورت مجزا برگزار كنیم تا بتواند مؤثر واقع شود.

 

وی ادامه داد: به زعم بنده ایجاد محدودیت برای عدم حضور افراد بالاتر از 30 سال خیلی دلیل منطقی ندارد. جوان ترها با توجه به نزدیكی افكار و عقایدشان با هنرمندان مسن تر و طرز نگاهی یكسان نسبت به محیط پیرامون بهتر است تا در كنار هم قرار گیرند و دبیرخانه جشنواره با تجدید نظر در فراخوان خود از حضور این هنرمندان مسن نیز استفاده كنند.

 

این شاعر جوان كشور نحوه داوری جشنواره را مثبت ارزیابی كرد و گفت: باید گفت جشنواره شعر و داستان جوان سوره با بهره گیری از اساتید بنام این حوزه در تیم داوری سعی كرده است تا حواشی را همیشه به حداقل برساند. چه بسا در دوره گذشته نیز با همین درایت ما شاهد اعتراض های كمتری از جانب هنرمندان بودیم.

 

حقی آبی شیوه برگزاری جشنواره در استان های مختلف را در جهت محرومیت زدایی ادبی در سایر نقاط كشور دانست و گفت: خارج كردن این جشنواره از مركز كشور و بردن آن به سایر استان ها باعث می شود تا علاوه بر جذابیت هایی كه برای دعوت شدگان دارد به افزایش شناخت ها چه در زمینه ارتباطی و چه آشنایی با سنن و آداب و رسوم اقوام دیگر برای ادیبان باشد.

 

وی افزود: هم‌نشینی میان هنرمندان حاضر در جشنواره با همدیگر و حضور اساتید در كنار شاعران جوان باعث می شود تا از نزدیك در خصوص آثاری كه چاپ كرده اند یا در دست انتشار دارند به تبادل نظر بپردازند و نقایص خود را برطرف سازند.

 

این نویسنده جوان گفت: با توجه به این كه جشنواره های ادبی كشور در برگزاری اختتامیه و افتتاحیه خود همیشه در سادگی و سكوت خبری برگزار می شوند  این بار در اختتامیه جشنواره شعر و داستان جوان سوره شاهد بودیم كه از نظر برگزاری با جشنواره های فیلم و تئاتر برابری می كرد.

 

 

 

 

منبع: شهرستان ادب

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...