باید توحیدیه‌های فارسی را احیا کرد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵


زکریا اخلاقی:

باید توحیدیه‌های فارسی را احیا کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین زكریا اخلاقی گفت: اشعار توحیدی و مناجات‌های شعر فارسی در دسترس مردم نیست و امیدواریم بتوانیم آثار توحیدی گذشتگان را احیا كنیم.

 

 

 

 

۲۰۱۶۰۷۰۴۱۰۴۳۲۲cb-1667613_218راه‌نوا- حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی، شاعر آیینی کشور، در گفت‌وگویی با بیان اینکه پیشینه غنی شعر فارسی مملو از اشعار توحیدی است، اظهار کرد: گذشته از اینکه موضوع بسیاری از اشعار کهن فارسی، توحید و مناجات با خداوند بوده است، توحیدیه‌های مستقل فراوانی هم داریم که در راس آن‌ها، نظامی در خمسه و اوایل پنج کتاب، توحیدیه‌های مفصل و شیوا و عمیق سروده است. سابقه شعر فارسی سرشار از این توحیدیه هاست. یکی از کارهایی که بنا داریم انجام دهیم نیز، همین است که آثار توحیدیه گذشتگان را یکجا نگهداری و احیا کنیم و در جامعه بازنشر دهیم.

 

وی ادامه داد: اشعار توحیدی و مناجات‌های شعر فارسی، در دسترس مردم نیست و امیدواریم بتوانیم آثار توحیدی گذشتگان را احیا کنیم. مشکل بزرگ ما در شعر توحیدی این است که عمده کسانی که در این گونه فراخوان ها شرکت می‌کنند، شاعران جوان هستند و شاعران جوان هم با همه هنرمندی که در عرصه شعر دارند، اما در وادی مطالعه ضعیف هستند و اندیشه قوی ندارند. به ویژه که در موضوع توحید مطالعه دشوار است. در موضوع توحید نمی توان به عمق مطلب رسید و پیامبر اکرم (ص) هم خطاب به خداوند فرمودند که من نتوانستم آن طور که باید تو را بشناسم. عرفای ما هم نتوانسته‌اند به عمق مطلب برسند. چه برسد به جوانان شاعر که مطالعه‌ای ندارند.

 

این شاعر آیینی با تاکید بر اینکه برای شناساندن شعر توحیدی تنها می‌توان آثار گذشتگان را گردآوری و در اختیار شاعران امروز گذاشت، عنوان کرد: شاعران، زبان شعر را بهتر و بیشتر می‌فهمند و ما هم در آثار گذشتگانمان به قدری شعر توحیدی داریم که می‌توانیم گنجینه غنی را برای این نسل فراهم کنیم تا با خواندن این گنجینه، همین مفاهیم را به زبان امروز مطرح و بازآفرینی کنند.

 

اخلاقی همچنین گفت: شاعران کودک و نوجوان برای اینکه بچه‌ها را با مفاهیم توحیدی آشنا کنند، باید آن مفاهیم سخت را، ملموس و راحت کنند. این مفاهیم را در نمادهای طبیعی و چیزهایی از این دست و به گونه‌ای خداوند را به بچه‌ها نشان می‌دهند. هر انسانی فطرتا خداجو و خداشناس است و می تواند منشاء آفرینش آثار بسیار زیبایی از سوی جوانان شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی از شاعران معاصر استان یزد است. وی از سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را در زمینه شعر آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه میبد و دو سال نیز در حوزه علمیه یزد به تحصیل علوم دینی پرداخت. پس از آن رهسپار حوزه علمیه قم شد و در طول مدت اقامت خود در قم از جلسات شعر حوزه هنری قم بهره برد.

 

کتاب «تبسم‌های شرقی» مجموعه ۳۰ قطعه شعر از او در قالب غزل، با مضامین عرفانی و مذهبی در سال ۱۳۸۲ به چاپ رسیده‌است. وی با استفاده از اصطلاحات فلسفی و فقهی در شعر دارای زبان شعری ویژه و تازه‌ای است. زکریا اخلاقی علاوه بر فعالیت‌های علمی، مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان یزد نیز است.

 

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...