اگر ادبیات جهادی داشتیم، مذاکرات تا اینجا طول نمی‌کشید
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴


علیرضا قزوه:

اگر ادبیات جهادی داشتیم، مذاکرات تا اینجا طول نمی‌کشید

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: اگر ادبیات جهادی داشتیم انقدر مذاکرات طولانی نمی‌شد و به لوزان کشیده نمی‌شد؛ این در حالی است که فرهنگ جهادی در حال حاضر در کشور نقش اساسی ایفا می‌کند.

 

 

 

 

721373راه‌نوا- شانزدهمین نشست «کبوتران مسجد دوردست» با موضوع بررسی شعر ملل در حوزه فلسطین با حضور تعدادی از شاعران ایرانی و شاعرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان و فلسطین عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

 

 

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یکی از سخنران های این نشست بود. وی در ابتدا به دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب در این دیدار بر جبهه‌گیری شاعران میان جریان حق و باطل تأکید داشتند و فرمودند که یک نوع از سروده‌ها همین واکنش نشان دادن شاعران به وقایع جهان است که می‌تواند با همان قوت و قدرت یک شعر جدی ارائه شود. اینجا حوزه هنری است و ما وظیفه داریم این نوع از شعرها را حمایت کنیم.

 

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه به ادبیات مقاومت و جهادی اشاره کرد و با بیان تأثیر آن بر جامعه گفت: اگر ادبیات جهادی داشتیم مذاکرات ژنو انقدر به طول نمی‌انجامید و به لوزان کشیده نمی‌شد. فرهنگ جهادی در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی و اقتصادی دارای نقشی جدی است و در این میان ادبیات انقلاب دارد به سبک ادبیات انقلاب تبدیل می‌شود.

 

مرتضی امیری اسفندقه نیز در این نشست با اشاره به حضور پویای موضوعاتی مانند قدس در شعر معاصر گفت: ما در ایامی زندگی می‌کنیم که در عالم هنر اجازه نمی‌دهد ما نامی برآوریم و به اصطلاح امروزی‌ها ستاره شویم و بدرخشیم، چون ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که مزار شهدا را مشاهده می‌کنیم. من برادر دو شهید هستم و این عنوان من گاهی فراموش می‌شود. من را با عناوین شاعر معاصر، غزلسرا، قصیده‌سرا و… می‌خوانند، اما یک‌ماه پیش مزه این را که هنوز من بردار شهید هستم، چشیدم و قزوه من را در مراسمی برادر دو شهید خواند.

 

وی ادامه داد: این عنوان به من کمک کرده که اسرائیل غاصب درون خودم را خفه کنم و به او اجازه ندهم که ارض موعود هنری قدس مبارکی که در وجود من است، اشغال شود. مزار شهدا اجازه نمی‌دهد که کسی در عالم شعر، حس کند که کسی هست و حرف باارزشی زده است. برای من اینطوری نبوده و واقعاً از این بابت خدا را سپاسگزارم. من نیامدم که بدرخشم، خیلی هنر کنم، آمدم درخشش واقعی عده‌ای را نشان دهم. آمدم فقط این آیینه را صیقل بزنم تا آنها دیده شوند.

 

13920124100851871378083

 

امیری اسفندقه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سروده‌های بسیاری در شعر معاصر هست که به موضوع قدس اشاره دارد، ولو اینکه شاعر آن را رد کند، یادآور شد: قدس عزیز، قدس شریف، آن ارض موعود و آن طنین آسمانی که شعر پارسی از آن دم می‌زند، محبت او نسبت به ما است، نه محبت ما نسبت به او. ما کی هستیم که او را دوست بداریم؟ اوست که ما را دوست دارد.

 

این شاعر افزود: آیا در شعر سهراب سپهری که می‌گوید «حکایت کن از بمب‌هایی که من خواب بودم، و افتاد/ حکایت کن از گونه‌هایی که من خواب بودم، و تر شد/ بگو چند مرغابی از روی دریا پریدند/ در آن گیروداری که چرخ زره‌پوش از روی رویای کودک گذر داشت…» و یا این شعر اخوان که می‌گوید: «خانه‌ام آتش گرفته/ آتشی جانسوز…» قدس متجلی نیست؟ ما نمی‌توانیم این را بگوییم. خود شاعر هم نمی‌تواند این را بگوید، چون نشانه تکبر او محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه شاعر واقعی کسی نیست که نسبت به این مقوله و مقال سکوت کرده باشد، یادآور شد: حال کسی در پرده گفته و دیگری بی‌پرده. آن یکی هم که حتی فکر می‌کند نگفته است، شعرش بر همین موضوعات فریاد می‌زند.  حتی اگر خود شاعر هم منکر باشد. شعر پارسی این نوع نقد و نظر را قبول ندارد. اگر اینگونه بود، شعر حافظ را در معابر و مساجد نمی‌خواندند. الآن شعر حافظ در دانشگاه‌های دنیا و مدارس تعلیم و تدریس می‌شود. در این شعرها هم به عنوان شعرهایی که قدس در آنها به عنوان موضوع برتر متجلی است، می‌توان یاد کرد.

 

امیری اسفندقه در پایان مطرح کرد: انقلاب اسلامی جایی نگذاشت برای اینکه کسی بگوید من هنرمندم و یا ستاره سینما هستم و…، چون شرم و حیایی که متوجه طبع هنرمند از حوزه معارف بهشت زهرا(س)، بهشت رضا(ع) و سنگ مزار شهدا است، این اجازه را نمی‌دهد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...