انتظار به زبان موسیقی 1
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳


نگاهی به شاخص ترین قطعات موسیقی انتظار

انتظار به زبان موسیقی 1

علیرضا بهمیاری
در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مضامین مذهبی در موسیقی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان ، مورد توجه هنرمندان این عرصه قرار گرفت. این آثار بعضا این آثار جزو محبوب ترین و مشهورترین آثار خواننده ها قلمداد می شوند. حضرت صاحب الزمان (عج) به عنوان آخرین امام معصوم ، در موسیقی پس از انقلاب مورد توجه جدی هنرمندان این عرصه قرار گرفته و طی سه دهه و نیم گذشته خواننده های مختلف قطعاتی درباره آخرین امام معصوم اجرا و منتشر کرده اند.

  .

یکی از مهم ترین اعیاد شیعیان ، میلاد باسعات حضرت مهدی موعود (عج) است که مصادف با نیمه شعبان می باشد.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مضامین مذهبی در موسیقی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان ، مورد توجه هنرمندان این عرصه قرار گرفت و هزاران قطعه تا کنون درباره مضامین و مفاهیم مذهبی اجرا شده است و بعضا این آثار جزو محبوب ترین و مشهورترین آثار خواننده ها قلمداد می شوند.

حضرت صاحب الزمان (عج) به عنوان آخرین امام معصوم ، در موسیقی پس از انقلاب مورد توجه جدی هنرمندان این عرصه قرار گرفته و طی سه دهه و نیم گذشته خواننده های مختلف قطعاتی درباره آخرین امام معصوم اجرا و منتشر کرده اند. در واقع یکی از بیشترین مضامین مذهبی و اعتقادی که تا کنون در حوزه موسیقی ، قطعاتی درباره آن اجرا شده است همین موضوع مورد نظر می باشد که این خود گواهی بر اعتقاد و باور قبلی هنرمندان نسبت به آن است و همچنین عنایت و توجهی که مردم به عنوان مخاطبان آثار موسیقی به این مضمون خاص داشته اند.

یکی از نخستین قطعات موسیقی که درباره امام عصر اجرا شده است و احتمالا اولین اثر نیز می باشد، قطعه ای با عنوان “امام زمان” است که با صدای شاپور رحیمی ، خواننده نام آشنای موسیقی اصیل در سال 1358 تولید و ارائه گردید.

در ادامه ابتدا به صورت اجمالی به آلبوم هایی که درباره حضرت قائم گردآوری و ارائه شده اند می پردازیم و سپس شاخص ترین قطعات موسیقی که طی این سال ها درباره حضرت مهدی موعود و نیمه شعبان و انتظار ظهور اجرا شده اند را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس چند اثر شنیدنی دیگر را معرفی می کنیم و در انتها فهرستی از اسامی بخش اعظمی از خواننده هایی که تا کنون درباره حضرت مهدی(ع) قطعه ای اجرا کرده اند را ذکر می کنیم:

 

الف – آلبوم ها :

 طی سالیان اخیر چند آلبوم موسیقی با موضوع حضرت صاحب الزمان (عج) و انتظار ظهور آن مقام معصوم تولید و منتشر شده است که در ادامه به این مجموعه ها اشاره می کنیم:

 

1.نیلوفرانه ها

علیرضا افتخاری خواننده صاحب نام موسیقی اصیل کشور در سال 1375 آلبومی با عنوان «نیلوفرانه» را اجرا نمود. این مجموعه به آهنگسازی عباس خوشدل تولید گردید و در آن قطعاتی درباره حصرت مهدی (عج) اجرا شد. اشعار تصانیف مجموعه از قیصرامین پور بود.

.

thumb

.

آلبوم نیلوفرانه حاوی شش قطعه با عناوین : در هوای تو (برای حضرت موعود) ، حکایت دل ، کوی بی نشان ، بوی پیراهن ، بهشت یاد و نیلوفرانه است.

گفتنی است، آلبوم نیلوفرانه که در ارکان مختلف خود ، اجرای خواننده ، کلام و موسیقی در سطح کیفی بسیار خوبی قرار دارد ، با استقبال خیره کننده ای از طرف مخاطبان موسیقی مواجه شد و از آن به عنوان پرفروش ترین آلبوم در تاریخ موسیقی ایران یاد می شود.

پس از این آلبوم موفق ، در سال 1378 مجموعه «نیلوفرانه 2» توسط همان تیم مجموعه پیشین تولید و منتشر گردید. در این مجموعه نیز شش قطعه تصنیف در کنار رباعی خوانی با صدای علیرضا افتخاری اجرا شد.

از اوج آسمانها ، تشنه طوفان ، آه سحری ، عطر نرگس ، ای عاشقان و انتظار دل ، تصانیف اجرا شده در این آلبوم هستند. شاعر پنج قطعه قیصر امین پور است و یک تصنیف نیز سروده محمدعلی چاوشی است.

یادآور می شود ، مجموعه های نیلوفرانه یک و دو با کوشش و نظارت فریدون شهبازیان تولید و جمع آوری گردید.

***

2.ماه پنهان

آلبوم «ماه پنهان» مجموعه ای با صدای علیرضا افتخاری ، محمد حشمتی و امیریل ارجمند است و حاوی قطعات دیده نهان ، چراغونی ، آرزو ، کمک کن ، آئینه نرگس و پیوند دوست است که در سال 1384 در ساختار پاپ تولید و سپس عرضه گردید.

اکثر قطعات این مجموعه ساخته و تنظیم فریدون خوشنود است و بهرام دهقانیار ، فرشاد خوشنود و رضا صادقی نیز در این مجموعه به ملودی سازی و انجام تنظیم پرداخته اند. اشعار اجرا شده نیز سروده سعدی ، مولانا ، فصیح الزمان رضوانی ، مشفق کاشانی و علیرضا قزوه می باشد.

گفتنی است، قطعه معروف “آرزو” با صدای محمد حشمتی در این مجموعه قرار دارد.

***

3.چشمهای منتظر

 آلبوم «چشمهای منتظر» با صدای حسین ذوالفقاری دیگر مجموعه موسیقی با ساختار پاپ است که در سال 1384 در وصف حضرت قائم تولید و منتشر گردید.

 

***

4. فردای روشن

 در سال 1384 آلبوم پاپ «فردای روشن» با صدای احسان خواجه امیری ، پدرام اوشانی ، امید حجت و محمدرضا صادقی تولید و منتشر شد.این مجموعه حاوی قطعات فردای روشن ، اشتیاق ، همسرایان ، نامه ، ظهور من و ماه کبریایی بود.

همچنین به همراه این آلبوم مجموعه ای دیگر حاوی دکلمه و سرود با عنوان «شهر انتظار» با صدای سروش کریمی و مهدی هدایی اجرا و منتشر گردید.

***

5. ماه پنهان

 مجموعه «ماه پنهان» مختص کودکان و نوجوانان است که با موضوع حضرت قائم در سال 1384 منتشر شد.

***

6.واژه های بی قرار

 آلبوم «واژه های بی قرار» به خوانندگی و ترانه سرایی کامران رسول زاده در سال 1388 به شکلی بسیار محدود و به سفارش یک شرکت صنعتی تولید و منتشر شد.

کامران رسول زاده و جمال خدامی به عنوان ملودی ساز در این مجموعه حضور داشتند و همچنین تمامی تنظیم های این آلبوم بر عهده جمال خدامی بوده است.

انتظار کهنه ، به دادم برس ، واژه های بی قرار ، تمام عاشقانه ها ، مفهوم مستی ، گل نرگس ، غروب و میگن همین روزا میاد ، عناوین قطعات این آلبوم هستند که با ساختار موسیقی پاپ اجرا شده اند.

***

 7. آمده ام

 در سال 1390 آلبوم «آمده ام» به تهیه کنندگی حوزه هنری با صدای محمد حشمتی خواننده توانمند موسیقی پاپ منتشر شد. این مجموعه مشتمل بر هفت قطعه با عناوین: آمده ام ، کوچه باغ دل ، شهریار، عصر حضور، در عشق زنده باید ، سلطان عشق و جمعه ها می باشد.

فریدون خوشنود آهنگساز تمامی قطعات این مجموعه است و تنظیم های آن توسط بهرام دهقانیار ، سید بهنام ابطحی ، محمدرضا عقیلی ، شهرام توکلی و امیر فتحی انجام گرفته است. همچنین اشعار این مجموعه سروده مولانا ، علی معلم دامغانی ، علیرضا قزوه و غلامعلی حداد عادل می باشد.

این مجموعه با موضوع حضرت صاحب الزمان تا ولایت در عصر حاضر تولید و ارائه گردید و می توان از آن به عنوان بهترین مجموعه پاپ تا به امروز که با این مضمون عرضه شده ، نام برد.

 ***

 8. کشتی نوح

پویا بیاتی ، خواننده جوان پاپ در سال 1390 آلبوم «کشتی نوح» را به سفارش موسسه های تبیان و شهید همت تولید کرد و سپس در فضای مجازی منتشر شد.

.

c1

 

.

تمامی ملودی ها این مجموعه ساخته پویا بیاتی است و تنظیم قطعات بر عهده  فریبرز خاتمی بوده است. همچنین ترانه سرایان این آلبوم عبارتند از : رضا پاشاکی ، حامد عسکری ، علی خلیلی ، امیر اکبرزاده و پویا بیاتی.

این مجموعه حاوی قطعات نیایش ، نیومدی ، دیدار ، کشتی نوح ، مدارا ، فرشته ها و جمعه ها می باشد.

***

9.دور از تو سالها

پویا بیاتی بار دیگر در سال 1392 آلبومی تحت عنوان «دور از تو سال ها» را در وصف حضرت صاحب تولید و منتشر ساخت. این مجموعه هم مانند آلبوم قبلی به صورت رسمی منتشر نشد و در فضای مجازی ارائه گردید.

.

Cover-1

.

ملودی های این مجموعه توسط پویا بیاتی ساخته شدند و تمامی تنظیم ها نیز برعهده مهدی خیرخواهی بود. ترانه سرایانی که در این مجموعه حضور داشتند عبارتند از: مسعود اصلانی ، مریم سلطانی ، پریسا سیر ، اصغر عظیمی مهر ، پویا بیاتی ، ناصر و نادر نامدار

قطعات آلبوم شامل : آرامش ، دور از تو سالها ، ظهور ، بی کسی ، رویا ، باغ های پاییزی و یوسف می باشند.

***

ب- قطعه ها :

طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، قطعات متنوعی با موضوع  حضرت مهدی (عج) و انتظار ظهور در فضای موسیقی کشور اجرا شده است که در ادامه شاخص ترین آثار را معرفی می کنیم:

.

 1.عبدالحسین مختاباد : «تمنای وصال»/  جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه

 عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی اصیل در اولین آلبوم خود در سال 1370 قطعه “تمنای وصال” را اجرا نمود که این اثر به عنوان یکی از دو کار شاخص وی محسوب می شود. شاعر تمنای وصال ، شیخ بهایی است و خود مختاباد ملودی این اثر را ساخت و زنده یاد حسین فرهادپور آن را تنظیم نمود.

اگر چه در متن کلام اشاره ای به امام زمان (عج) نشده ولی با توجه به مضمون اثر، خواننده این قطعه را به ساخت آخرین موعود تقدیم کرده و گویا مخاطبان هم این اثر را با چنین رویکردی پذیرفته اند. این قطعه از ملودی روانی برخوردار است و تنظیم و اجرای خواننده نیز در پیوند با کلام موجب تولید اثری شنیدنی و ماندگار شده اند.

.

240x240

 .

متن شعر تمنای وصال :

 تا کي به تمناي وصال تو يگانه / اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه                                         

خواهد که سرآيد غم هجران تو يا نه/ اي تيره غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه /

رفتم به در صومعه عابد و زاهد /  ديدم همه را پيش رخت راکع و ساجد

در ميکده رهبانم و در صومعه عابد / گه معتکف ديرم و گه ساکن مسجد

يعني که تو را مي‌طلبم خانه به خانه

روزي که برفتند حريفان پي هر کار / زاهد سوي مسجد شد و من جانب خمار

من يار طلب کردم و او جلوه‌گه يار /حاجي به ره کعبه و من طالب دیدار

او خانه همي جويد و من صاحب خانه

هر در که زنم صاحب آن خانه تويي تو / هر جا که روم پرتو کاشانه تويي تو

در ميکده و دير که جانانه تویی تو / مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

مقصود تويي، کعبه و بتخانه بهانه

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان ديد/ پروانه در آتش شد و اسرار عيان ديد

عارف صفت روي تو در پير و جوان ديد/ يعني همه جا عکس رخ يار توان ديد

ديوانه منم، من که روم خانه به خانه

عاقل به قوانين خرد راه تو پويد/  ديوانه برون از همه آئين تو جويد

تا غنچهء بشکفتهء اين باغ که بويد / هر کس به بهاني صفت حمد تو گوید

بلبل به غزل خواني و قُمري به ترانه

بيچاره بهايي که دلش زار غم توست / هر چند که عاصي است ز خيل خدم توست

اميد وي از عاطفت دم به دم توست /  تقصير “خيالي” به اميد کرم توست

يعني که گنه را به از اين نيست بهانه

  ***

 2.علیرضا افتخاری : «در هوای تو» ، «بهشت یاد» و …

 علیرضا افتخاری ، خواننده شاخص موسیقی اصیل در آلبوم نیلوفرانه یک که تمامی قطعات آن به حضرت مهدی (عج) تقدیم شده ، دو اثر ماندگار را اجرا نموده است.

این دو قطعه که موسیقی آن توسط عباس خوشدل با همکاری فریدون شهبازیان ساخته و تنظیم شده اند و کلام های آن سروده قیصر امین پور است ، “به یادت” و “بهشت یاد” نام دارند.

.

 niloofaraneh2

.

یارا یارا  ، گاهی ، دل ما را  ، به چراغ نگاهی روشن کن

 متن تصنیف در هوای تو :

 یارا یارا 

گاهی

دل ما را 

به چراغ نگاهی روشن کن

چشم تار دل را
چو مسیحا 

به دمیدن آهی روشن کن
بی تو برگی زردم 

به هوای تو می گردم
که مگر بیفتم در پایت

ای نوای نایم
به هوای تو می آیم

که دمی نفس کنم تازه در هوایت
به نسیم کویت ای گل

به شمیم بویت ای گل
در سینه داغی دارم

از لاله باغی دارم
با یادت ای گل هر شب

در دل چراغی دارم
باغم بهارم باش

موجم کنارم باشم
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقتست که باز آیی
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی

 ***

 ای نامت از دل و جان در همه جا به هر زبان جاری است

همچنین قطعه “بهشت یاد” دیگر اثر جاودانه افتخاری است که با ملودی روان و تنظیم مناسب و کلام در خور با اجرای ماهرانه از سوی خواننده همراه شده است.

 

متن تصنیف بهشت یاد:

 ای نامت از دل و جان در همه جا به هر زبان جاری است

عطر پاک نفست سبز و رها از آسمان جاری است
نور یادت همه شب در دل ما چو کهکشان جاری است

تو نسیم خوش نفسی، من کویر خار و خسم
گر به‌فریادم نرسی، من چو مرغی در قفسم
تو با منی اما، من از خودم دورم
چو قطره از دریا، من از تو مهجورم

با یادت ای بهشت من آتش دوزخ کجاست
عشق تو در سرشت من با دل و جان آشناست
چگونه فریادت نزنم، چرا دم از یادت نزنم، در اوج تنهایی
اگر زمین ویرانه شود، جهان همه بیگانه شود، تویی که با مایی

 ***

دو قطعه فوق در بهترین وضعیت در اجرا ، موسیقی ( ملودی و تنظیم ) و با همراهی کلام که مشخص است شاعر بر اساس ملودی این اشعار را سروده همراه شده اند و اکنون در تاریخ موسیقی کشور به عنوان آثاری شاخص به ثبت رسیده اند.

 ***

 

3.خشایار اعتمادی : «آخرین منجی»/  مردی می آید ز خورشید

.

IMG21175590

.

 خشایار اعتمادی خواننده باسابقه و توانای پاپ در سال 1374 قطعه “آخرین منجی” را اجرا کرد. اکبر آزاد در مقام ترانه سرا ، بابک بیات در جایگاه آهنگساز و فواد حجازی در سمت تنظیم کننده خالقان این اثر موسیقایی هستند.  این قطعه نیمه شعبان سال 1376 برای نخستین بار از رادیو پخش گردید و یک سال بعد در قالب آلبوم دلشوره با صدای اعتمادی در بازار موسیقی منتشر شد.

آخرین منجی دارای دو ورژن است که در یکی از آن خشایار اعتمادی به دکلمه بخشی از ترانه می پردازد و در نسخه دیگر اکبر آزاد بخشی از ترانه اش را دکلمه می کند. این ترانه جزو آثاری است که به صورت صریح در باره امام دوازدهم سخن می گوید و با همراهی موسیقی ارکسترال قدرتمند و مناسب و اجرای خوب خواننده یکی از شاخص ترین و اولین آثار با این مضمون پدید آمده است.

 

متن شعر آخرین منجی :

روح جنگل سرد و خاموش، شب گرفته بیشه ها را
می زند دستی تبردار، ساقه ها و ریشه ها را
تا نوازد روزگاران، نغمه های آدمیت
شسته دیگر موج نفرت، نقش پای آدمیت
در چنین قرنی بلاخیز، در شب تاریک تردید
یک نفر با قلب من گفت، مردی می آید ز خورشید

مردی می آید ستم سوز، در نگاهش موج دریا

شیرمرد بیشه عشق، مرد مردستان طاها

می رسد آن غایب آخر، در بهاری نورسیده

شب شکافی همچو حیدر، نسلش از جنس سپیده

می رسد از خطه ی نور، تا فروزد جان شب را

شعله ی تیغش بسوزد، پرده ی ایوان شب را

مردی از نسل محمد، بر تنش شولای طوفان

زین و برگ اسبش از خون، آخرین منجی انسان

مردی از دنیای بهتر، روحش از آیین برتر

در گلویش نینوایی، اوج پرواز کبوتر

***

 4.علیرضا عصار : «امیدواران» و …/ امید همه جان​ها از غیب رسید آمد

.

assar

.

 

 علیرضا عصار در سال 1377 و در اوایل فعالیت های رسمی اش قطعه “امیدواران” را در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما با شعری از مولانا اجرا کرد. عصار سازنده ملودی این اثر است و فواد حجازی آن را تنظیم نموده است.

این قطعه با این بیت آغاز می گردد: نومید مشو جانا کامید پدید آمد ، امید همه جان​ها از غیب رسید آمد

عصار علاوه بر قطعه فوق اثر دیگری را اوایل دهه 80 در باره امام زمان (ع) اجرا نمود که این اثر به جز نادر دفعاتی که از شبکه جهانی جام جم در همان سالها همراه با نماهنگی با حضور خواننده پخش گردید دیگر نه از رسانه ملی پخش شد و نه در آلبوم های خواننده قرار گرفت. اثر مذکور از کلامی متفاوت نسبت به سایر آثاری که در باره این مضمون اجرا شده اند ، برخوردار است.

  ***

 5.منوچهر طاهرزاده : «آخرین برگ» و «معجزه شرقی»

 منوچهر طاهرزاده خواننده و ملودی ساز قدیمی در سال 1378 آلبوم آخرین برگ را با صدای خود منتشر ساخت. در این آلبوم دو قطعه با موضوع انتظار ظهور حضرت صاحب اجرا شده بود که هر دو اثر به در ارکان مختلف خود در سطح بسیار خوبی قرار دارند . پخش مکرر آنها طی سالیان گذشته از صدا و سیما به خصوص رادیو آنها را به عنوان قطعاتی ماندگار برای مخاطبان بدل ساخته است.

اثر “آخرین برگ” با ملودی منوچهر طاهرزاده ، تنظیمی از محمدرضا چراغعلی و ترانه ای سروده سعید امیراصلانی اجرا شد. ملودی شنیدنی و خوش ساخت در کنار تنظیم آکوستیک با اجرای ماهرانه خواننده موجب خلق اثری جذاب شده است. در ضمن مشخص است که ترانه بر اساس ملودی سروده شده است.

اونی که اسمش آخرین برگ باغ انتظاره

 

متن ترانه آخرین برگ:

یه نفر میاد که دلم داره هواش
 تو گوش دلم پیچیده زنگ صداش
خورشید نگاش اگه نتابه تو شب سیامون
در قطب ظلمت یخ آجین میشه کویر دلامون
وای اگه نیاد اونی که اسمش رو لب بهاره
اونی که اسمش آخرین برگ باغ انتظاره
بی تو در تقدیر مردابه دلم
خسته تر از روح گردابه دلم
تو بیا که آخرین برگ منی
آرزوی لحظه ی مرگ منی…
تو بیا که خسته ام
ز جهان گسسته ام…
ای که اسم تو طلوع باور صبح
آه اگه نیای با خنده از در صبح
وقتی شب میرسه مثِ یه همزاد پیر 
تو گلو میشکنه فریاد دستمو بگیر
بی تو در تقدیر مردابه دلم
خسته تر از روح گردابه دلم
تو بیا که آخرین برگ منی
آرزوی لحظه ی مرگ منی..
تو بیا که خسته ام
ز جهان گسسته ام….

 ***

 با تو این ثانیه ها معنی تکرار نبودن

 “معجزه شرقی” دیگر اثر طاهرزاده محسوب می شود که توسط خود وی ملودی سازی گردید و محمدرضا چراغعلی آن را تنظیم نمود. همچنین ترانه این اثر سروده مشترک کیومرث حیدری و سعید امیراصلانی بود. گفتنی است، کل قطعات آلبوم آخرین با نظارت فریدون شهبازیان اجرا و ضبط شدند.

یادآور می شود، منوچهر طاهرزاده ، خواننده و آهنگساز باسابقه و متبحر موسیقی پاپ در سال 1382 در سن 51 سالگی به دلیل بیماری درگذشت.

 

متن ترانه معجزه شرقی:

 با تو این ثانیه ها معنی تکرار نبودن

باور آئینه ها جرات انکار نبودن

بودنت معجزه ی شرقی باران و عطش
تو نبودی ، روز و شب این همه تب دار نبودن

تو نه سحری تو نه جادو نه سرابی میدونم
تو نه آغاز یه رویا نه یه خوابی میدونم

تو همون آیت و نوری توی شبهای سیاه
توی آوار تباهی تو امیدی تو پناه

گر چه هنوزم فاصله ها خورشید رو از من میگیره
اما نذار این شب زده باز تو تن ظلمت بمیره

ثانیه ها ثانیه ها وسعت فریاد منه
کاری بکن کاری بکن فرصت میلاد منه

با تموم خستگی هام با همه دلبستگی هام
با تموم خستگی هام با همه دلبستگی هام

لب خاموشم تو رو چون شعری واسه فریاد کم میاره
تو کویر تشنه روح من بگو باز بارون بباره

***

6.ناصر عبداللهی : «ماه من» ، «یمبو صحنه» و …

.

abdollahi

.

 ناصر عبداللهی ، خواننده معتبر و محبوب پاپ از جمله خوانندگانی بود که نگاه ویژه ای جهت اجرای قطعات موسیقی با موضوع ظهور حضرت صاحب داشت.

در سال 1378 و در آلبوم عشق است وی “قطعه ماه” من را با ملودی ساخته خود و تنظیمی از محمدرضا چراغعلی اجرا کرد. شاعر این غزل محمدعلی بهمنی است. ملودی روان ، تنظیم آکوستیک و مناسب ، اجرای ماهرانه و شعر مستحکم موجب خلق اثری شاخص در عرصه موسیقی پاپ شده اند.

 

بشکن قرق را ماه من بیرون بیا امشب

  متن این شعر در ادامه آمده است:

از خانه بیرون می زنم اما کجا امشب       شاید تو می خواهی مرا در کوچه ها امشب

پشت ستون سایه ها روی درخت شب       می جویم اما نسیتی در هیچ جا امشب

ای ماجرای شعر و شبهای جنون من       آخر چگونه سرکنم بی ماجرا امشب

می دانم آری نیستی اما نمی دانم       بیهوده می گردم بدنبالت، چرا امشب ؟

هر شب تو را بی جستجو می یافتم اما       نگذاشت بی خوابی بدست آرم تو را امشب

هر شب صدای پای تو می آمد از هر چیز       حتی ز برگی هم نمی آید صدا امشب

ها! سایه ای دیدم شبیهت نیست اما حیف       ای کاش می دیدم به چشمانم خطا امشب

امشب ز پشت ابرها بیرون نیامد ماه       بشکن قرق را ماه من بیرون بیا امشب

گشتم تمام کوچه ها را ، یک نفس هم نیست       شاید که بخشیدند دنیا را به ما امشب

طاقت نمی آرم ، تو که می دانی از دیشب       باید چه رنجی برده باشم ، بی تو  تا امشب

***

 از دیگر آثار با موضوع مهدی موعود در کارنامه موسیقایی ناصر عبداللهی می توان به قطعات فریادرس ، یمبوصحنه ، وسعت انتظار و یکی از همین روزا اشاره کرد.

***

 

7.امیر کریمی : «ابرمرد»/ پرده ها از چهره بردار ، رخ عیان کن ای ابر مرد

.

882

.

 امیر کریمی خواننده توانمند پاپ کشور در اولین آلبومش که در سال 1378 با عنوان غریبه منتشر شد قطعه ای با عنوان “ابرمرد” را اجرا کرد. ملودی و تنظیم این اثر بر عهده محمدرضا چراغعلی است و شاعر آن سعید امیراصلانی است.

موسیقی آکوستیک که به شکلی اسلو تنظیم شده با صدای رسا و پرطنین خواننده در همراهی با کلام قابل دفاع موجب خلق اثری شاخص شده است که البته کمتر از رسانه ملی پخش می شود.

  

چهره ی رخشان خورشید / در غروب خون تپیده
فتنه ها بر گنبد درد / جامه ی شب بر کشیده
آدمی حیران عاجز /گرده بر شیطان سپرده 
آدمی هم رفته از دست / مهرورزی ، جان سپرده
مرده فانوس در شب درد / عرصه خالیست، عرصه ای مرد
مانده بر تو خشم و آژنگ / جهل و عصیان رنگ و نیرنگ 
بر خرابیها نشسته / جغد بد کیش بد آهنگ
کوکب تقدیرانسان / بر مدار خون و جنگ است
این قفس بی گرمی تو / زمهریری سرد و تنگ است
ای نشان روشن دوست / مرد میدان وهماورد
پرده ها از چهره بردار / رخ عیان کن ای ابر مرد

***

8.مجید اخشابی : «آدینه عهد» ، «گمگشته» و …

.

Majid-Akhshabi-biographya-com

.

مجید اخشابی خواننده مطرح موسیقی کشور در سال 1378 در صدا و سیما قطعه ای تحت عنوان” آدینه عهد” را اجرا کرد. ملودی این قطعه توسط حمید شاهنگیان ساخته شده وتنظیم آن بر عهده علی بکان بود. همچنین شعر این قطعه سروده سهیل محمودی است. آن سال ها نماهنگی با حضورخواننده نیز برای این اثر تولید شد که از سیما نیز پخش گردید.

 

گوش به زنگ مانده ام جمعه ی عهد بسته را

 متن شعر آدینه عهده :

دست تو باز می کند پنجره های بسته را

هم تو سلام می کنی رهگذران خسته را

 

دوباره پاک کردم و به روی ره گذاشتم

آینه ی قدیمیه غبار غم نشسته را

 

پنجره بی قرار تو کوچه در انتظار تو

تا که کند نثار نو لاله ی دسته دسته را

 

شب به سحر رسانده ام دیده به ره نشانده ام

گوش به زنگ مانده ام جمعه ی عهد بسته را

 

دل از همه گسسته ام آینه ای شکسته ام

آه شکسته تر مخواه آینه ی شکسته را

  

***

يه قطره خون رو آينه ست يه چشم سرخ انتظار

 مجید اخشابی در سال 1380 تیتراژ پایانی سریال گمگشته که در ماه مبارک رمضان آن سال پخش شد قطعه ای اجرا کرد که این اثر را می توان شاخص ترین قطعه در کارنامه موسیقایی خواننده محسوب کرد و او با این قطعه به شهرت رسید. ملودی قطعه گمگشته توسط مجید اخشابی ساخته شد و تنظیم آن بر عهده مجید رضازاده بود. همچنین ترانه سرای این اثر علی معلم بود.

این قطعه در تمامی ارکان خود از وضعیت مناسبی برخوردار است به خصوص ترانه آن که آن سال ها نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرده بود.

.

متن ترانه گمگشته:

 اون كه مي‌آد – اگه بگم-  يك گل سرخ بهار مي‌شی

يه قطره خون رو آينه، يه چشمه انتظار مي‌شي

يه قطره خون رو آينه است يه چشم سرخ انتظار

يه روز دوباره سبز مي شه وقتي كه برگرده بهار
هر كي با آينه روبه‌روس رو هست و نیست پل می‌زنه

يه چشم سرخ آتشين توي چشاش زل مي‌زنه
مي‌گن فرشته روزه‌شرو با گريه افطار مي‌كنه

فرشته مي‌دونه كه نور، ظلمترو بيدار مي‌كنه 
برق يه تيغ، اشک دریغ، رعد صداي مرتضا:

«رَستم از اين بند و بلا»!، علي رضا شد به قضا
آي غنچه‌هاي گل سرخ! از نسیم وزون بگین

بوي خدا تو كوچه‌هاست سحر شده، اذون بگين
ما گم شديم بايد بياد اوني كه چشم ما مي‌شه

نماز حاجت بخونين حاجتتون روا مي‌شه

گفتنی است، اخشابی قطعه “ماه دل آرا” را نیز در وصف حضرت قائم اجرا نموده است.

***

9. امیر تاجیک : «گلایه» و …

.

f5751fec73949fa004bbb33060316f29

.

امیر تاجیک خواننده معروف و توانای پاپ کشور حدودا سال 1380 قطعه ای با عنوان “گلایه” را در صدا و سیما اجرا کرد که ترانه آن سروده اقدس گودرزی بود و موسیقی آن ساخته و تنظیم فرید شب خیز بود. این اثر در فضای سنگین الکترونیک تنظیم شد و از فضایی سنگین و آرام برخوردار بود.

همچنین در کارنامه موسیقایی تاجیک اجرای قطعه “حس تازه” با مفهوم مهدویت دیده می شود.

 ***

 10. محمد حشمتی : «آرزو» ، «جمعه ها» ، «شهریار» و …/ همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی

 محمد حشمتی خواننده قدرتمند موسیقی پاپ اولین اثر خود را در سال 1381 با عنوان “آرزو” اجرا کرد. این اثر با ملودی فریدون خوشنود و تنظیم بهرام دهقانیار با شعری از فصیح الزمان رضوانی اجرا گردید.

.

648_93343075d85e5a365b4d45c0bc693726

.

 

بخشی از متن شعر آرزو:

 همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی/ چه زیان ترا که من هم برسم به آرزویی/ به کسی جمال خود را ننموده ای و بینم/ همه جا به هر زبانی بُوَد از تو گفت وگویی/ به ره تو بس که نالم، زغم تو بس که مویم/ شده ام زناله نایی، شده ام ز مویه مویی

***

 نماز جمعه های ما ، نیاز مقدمت بیا

 محمد حشمتی در آلبوم آمده ام که ویژه ولایت و حضرت صاحب بود قطعات شاخصی را اجرا کرده است. یکی از این قطعات “جمعه ها” نام دارد که توسط علی معلم دامغانی سروده شده است. فریدون خوشنود آهنگساز آن است و توسط سیدبهنام ابطحی تنظیم شده است.

ترانه مستحکم ، ملودی دشوار و البته مناسب و تنظیمی ارکسترال و قابل دفاع در کنار اجرای ماهرانه خواننده موجب شده تا با اثری شنیدنی و شاخص مواجه شویم.

بخشی از متن ترانه جمعه ها:

یه جایی هستی می دونی ، تیغتو بستی می دونی / اسبتو زین کرده باید ، جمعه به صحرا بیایی / این دل ما شکاریه  ، کمند پرخمت بیا / نماز جمعه های ما ، نیاز مقدمت بیا

***

شهریارِ شهر یاران ، منجی زمین کجایی ؟

 “شهریار” دیگر قطعه با صدای محمد حشمتی است که توسط علی معلم دامغانی سروده شده و فریدون خوشنود آهنگ آن را ساخته و بهرام دهقانیار به تنظیم اثر پرداخته است.

این قطعه با ترانه ای قابل تامل ، ملودی روان و البته دشوار با تنظیمی ارکسترال و بسیار جذاب و با اجرای توانمندانه از جانب خواننده به عنوان اثری شاخص مبدل شده است.

بخشی ازمتن ترانه شهریار:

نمی گیم قبیله تیم ما ، ولی تو پناه مایی / تو زمین تو این فلاکت ، می پوسیم اگر نیایی – یار شهر اگر توباشی ، شهریاره این حوالی / شهریار شهر یاران ، منجی زمین کجایی ؟ )

***

گفتنی است ، محمد حشمتی قطعه “گل نرجس” را نیز با ترانه ای سروده محمد صالح علا  درباب این موضوع اجرا نموده است که در آلبوم خونه خورشید کجاست؟ گنجانده و منتشر گردید.

 ***

 

 

 11. پرویز طاهری : «تا تو برگردی»/ از دو عالم بر ندارم / تا تو برگردی 

 پرویز طاهری خواننده پیشکسوت و نام آشنای پاپ شاخص ترین اثری که تا کنون اجرا نموده “تا تو برگردی” نام دارد که درسال 1383 با موضوع انتظار حضرت صاحب ارائه شده است.

ملودی این قطعه ترکی است که کورورش حیدرنیا تنظیم آن را بر عهده داشته است و بامداد جویباری نیز ترانه آن را سروده است. البته بهتر است برای چنین مضامینی از ملودی ارژینال استفاده شود تا اینکه از ملودی های کاور استفاده گردد.

متن ترانه تا تو برگردی:

پشت این لب های بسته / چهره ی از غم شکسته

یه نفر غمگین نشسته / تا تو برگردی

می خونه نالون و خسته / تا تو برگردی

چشمای من  در پی فردایی روشن / می ریزه اشکم به دامن

تا تو برگردی / تا تو برگردی

لب های من داره فریاد از زمونه / شعر دلتنگی می خونه

تا تو برگردی / تا تو برگردی

با نگاهم آسمونا رو می گردم / به امید روی ماهت

تا تو برگردی

روح و جانم به فدای هر نگاهت / می شینم بر خاک راهت

تا تو برگردی / تا تو برگردی

مونده بر لب آه سردی / اشک سرخ و رنگ زردی

از دو عالم بر ندارم / تا تو برگردی 

لحظه ها رو می شمارم / تا تو برگردی 

چشمای من  در پی فردایی روشن / می ریزه اشکم به دامن

تا تو برگردی / تا تو برگردی

لب های من داره فریاد از زمونه / شعر دلتنگی می خونه

تا تو برگردی / تا تو برگردی

 ***

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...