استاد «مصطفی کمال پورتراب» چهره ماندگار موسیقی ایران درگذشت
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ تیر ۱۳۹۵


صبح امروز در سن 92 سالگی

استاد «مصطفی کمال پورتراب» چهره ماندگار موسیقی ایران درگذشت

پیکر مصطفی کمال پورتراب، استاد موسیقی ایران و نایب رییس شورایعالی خانه موسیقی ساعت 9 صبح روز جمعه چهارم تیرماه از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

 

 

 

۱۳۹۳۱۰۲۲۰۰۰۲۸۵_PhotoAراه‌نوا- امروز چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ استاد مصطفی کمال‌پورتراب در ۹۲ سالگی به مرگ طبیعی در منزل شخصی‌اش درگذشت.

 

پورتراب از ۱۳۲۴ به تدریس موسیقی رو آورد و در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به عهده گرفت. از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران بود و پس از انقلاب نیز پس از گذشت چند سال، به عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز به صورت رسمی در این زمینه تدریس کرد.

 

کتاب «تئوری موسیقی» وی از جمله پر فروش ترین اثر مکتوب او در زمینه موسیقی است که نزدیک به ۵۰ بار تجدید چاپ شده است. وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد.

 

از متون ترجمه شده وی می‌توان به کتب «متد آموزش پیانو اروپا»، «کن‍ترپوان به‌زبان ساده»، «تج‍زیه و تح‍لی‍ل موسی‍قی برای جوانان»، «هارمونی بر روی شستی‌های پیانو»، «تک‍الی‍ف و حل مس‍ائ‍ل ت‍ئ‍وری موسی‍قی و تع‍لی‍م خط و خوشن‍ویس‍ی»، «آموزش کن‍تر پوان مدال (مق‍امی)»، «هارمونی کلاسی‍ک»، «موسیقی مدرن»، «موتس‍ارت»، «زندگی پراضطراب چایک‍وفس‍کی»، «هانون»، «هارمونی مدرن (توضی‍ح و کاربرد آن)»، «هماهنگی علمی و عملی» اشاره کرد.

 

پیکر مصطفی کمال پورتراب روز جمعه چهارم تیرماه ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع خواهد شد.

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...