از فتنه سبز تا حماسه نه دی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵


نگاهی به آثار موسیقی تولید شده با موضوع فتنه

از فتنه سبز تا حماسه نه دی

هنرمندان جریان موسیقی انقلاب اسلامی هم طی چند سال اخیر، قطعات موسیقی متنوعی درباره موضوعات مختلف مرتبط با حوادث سال 1388 از فتنه تا حماسه 9 دی تولید و منتشر ساخته اند که در ادامه شرحی بر این آثار برگزیده را ملاحظه می فرمایید.

 

 

 

 

3wahhhf65vjntn6hwd84راه نوا – علیرضا بهمیاری: از آغاز تا امروز و در پیوند با وقایع و رویدادهای مختلف انقلاب اسلامی ، یکی از هنرهایی که در اکثر موارد حضوری مستمر و بعضا پررنگ داشته است ، موسیقی است و در این رهگذر بسیاری از حوادث و رخدادها از طریق این ابزار قدرتمند و تاثیرگذار ، وجهی هنری پیدا کرده و در فضای جامعه بازتاب داده شده اند.

 

حوادث و اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال ۱۳۸۸ و به تعبیر دقیق تر فتنه، یکی از حساس ترین و ملتهب ترین مقاطع زمانی چهار دهه اخیر ایران محسوب می شود ؛ که همین موضوع در نهایت منجر به تولید آثار موسیقایی مختلف نیز شده است.
 
تفاوت حوادث سال ۱۳۸۸ با اغلب رخدادهای دیگر پس از انقلاب اسلامی از این جهت است که بخشی از اهالی موسیقی که طرفدار آشوب های خیابانی و ناامنی های ایجاد شده بودند که از آنها به عنوان هواداران فتنه سبز نام برده می شود ، در داخل و خارج از ایران ، آثار موسیقایی متعددی را در حمایت از فتنه تهیه ، تولید و منتشر ساختند که این قطعات به بیش از ۲۰۰ اثر موسیقایی می رسد. از خواننده های لس آنجلسی و حتی بیگانه گرفته تا برخی خواننده های داخلی ، علم حمایت از فتنه را برداشتند و آثاری در این حوزه تولید و عرضه نمودند. حمایت شدید و هدف دار رسانه های معاند فارسی زبان خارج از کشور موجب گردید که در مقطعی به صورت زنجیره ای به تبلیغ و ترویج این آثار موسیقایی پرداخته شود و البته این موج هیجانی سیاسی مدتی بعد هم فروکش کرد.
 
اما هنرمندان جریان موسیقی انقلاب اسلامی هم طی چند سال اخیر، قطعات موسیقی متنوعی درباره موضوعات مختلف مرتبط با حوادث سال ۱۳۸۸ از فتنه تا حماسه ۹ دی تولید و منتشر ساخته اند که این آثار به دلیل پخش محدود از طریق رسانه ملی و فضای مجازی ، اغلب به صورت مهجور باقی مانده اند و به جز چند قطعه که از طریق صدا و سیما بارها پخش شده اند سایر آثار علیرغم برخورداری از بار فنی و محتوایی قابل اعتناء به شیوه ای مقبول در اختیار مخاطبان قرار نگرفته اند.
 
یکی از مهم ترین دلایل که موجب شد به این آثار موسیقایی – که از آنها به عنوان آثار موسیقی سیاسی می توان نام برد –  بپردازیم این است که توسط رسانه ها و حتی خود پدیدآورندگان به درستی و کامل معرفی نشده اند و اغلب مورد بی مهری و بایکوت قرار گرفته اند و اصولا خیلی ها از وجود چنین قطعات موسیقایی بی خبرند. در واقع به جز چند اثر معدود که به صورت مناسب از طریق رسانه ملی پخش شده اند سایر آثار کم تر و یا ناشنیده باقی مانده اند.
 
به گزارش راه نوا ، طبق بررسی های صورت گرفته توسط نگارنده ، طی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ تعداد حداقل ۵۰ قطعه توسط هنرمندان جریان موسیقی متعهد و انقلابی کشور درباره فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی منتشر شده است. در این راستا، قطعات مختلف، مورد بررسی و بازشنوایی قرار گرفتند و معیار اصلی ما این بود که آثار برگزیده به خصوص در بخش ترانه و شعر کاملا مرتبط با موضوع باشند و در ارکان مختلف خود در سطح کیفی خوب و قابل اعتنایی قرار داشته باشند. سپس شاخص ترین آثار منتشر شده را انتخاب نموده و آن گاه آن ها را مورد بررسی و مرور اجمالی قرار داده ایم. در نهایت ۱۴ قطعه به مرحله نهایی رسیدند که در ادامه شرحی بر این آثار برگزیده را ملاحظه می فرمایید:
 
 
 
ایران که کوفه نیست، مگر مرده‌ایم ما؟!
«عهد ایران»: گروه کر
قطعه موسیقی “عهد ایران” جزو نخستین آثاری است که در واکنش به فتنه سال ۸۸ تولید و منتشر شد. سیدحسین شهرستانی شاعر این اثر است. احمدعلی راغب به عنوان ملودی ساز و محمدرضا عقیلی در مقام تنظیم کننده ، سایر سازندگان عهد ایران هستند. این قطعه توسط گروه کر اجرا شده است.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه کننده این اثر موسیقایی محسوب می شود و در معرفی آن می نویسد: «این قطعه یکی از مشهورترین آثار، با موضوع ایستادگی مردم در راه آرمان‌های انقلاب و ولایت است که در ایام فتنه ۸۸ مرتباً از رسانه‌ها پخش شده و به نوعی سرود اصلی حزب الله در آن ایام بوده است.»
 
قطعه عهد ایران دارای ساختار ارکسترال در فضایی حماسی است و از شعر قابل تاملی برخوردار است. این اثر جزو شنیده شده ترین و شاخص ترین آثار موسیقایی با موضوع فتنه ۸۸ به شمار می آید. عهد ایران از همان آغاز و با اورتور مناسب خود ، مخاطب را جذب می کند.
 
گفتنی است ، قطعه عهد ایران که به عنوان تیتراژ برنامه “دیروز امروز فردا” در سال ۱۳۸۹ مورد استفاده قرار گرفت ، از طریق آلبوم های گروهی”از دهان تفنگ” ، “پرواز” ،”هزاران نام عاشورا” و مجموعه “نوای انقلاب” منتشر شده است.
 
 
 
متن شعر:
ایران که کوفه نیست، مگر مرده‌ایم ما؟!
ما عهد بسته ایم، قسم خورده‌ایم ما!
روز نخست چون دم رندی زدیم و عشق
راهی به جز ولای تو نسپرده‌ایم ما
ما با امام عهد وفای تو بسته‌ایم
با او بگو که عهد تو چون برده‌ایم ما!
بر ما بسی کمان ملامت کشیده‌اند
این فخر ماست تیری اگر خورده‌ایم ما
گر سنگ‌های کینه این نابرادران
ور بار جور اجنبیان، گرده‌ایم ما
امروز نیز دشنه و دشنام‌مان نصیب
از طعنه رقیب نیازرده‌ایم ما
ما دل به های‌وهوی زمستان نداده‌ایم
هرچند اگر به حادثه پژمرده‌ایم ما
دست تو باد بر سر ما باقی ای خدا!
دست دعا نگر که برآورده‌ایم ما!
 
***
 
 
Jane_Bidar7-433x390
 
 
«جان بیدار»؛ محمد عبدالحسینی
قطعه موسیقی “جان بیدار” با صدای محمد عبدالحسینی ، خواننده توانمند موسیقی سنتی اجرا شده است. محمدمهدی سیار و میلاد عرفان پور به صورت مشترک شعر آن را سروده اند. هادی آرزم نیز ساخت ملودی و تنظیم این اثر را برعهده داشته است.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه تهیه کننده این اثر موسیقایی است و در معرفی آن آورده است: «تصنیفی مشهور با موضوع فتنه و دعوت به بیداری و هوشیاری در دفاع از انقلاب. این قطعه درایام فتنه به عنوان تیتراژ انتهایی برنامه پرمخاطب “دیروز امروز فردا” بارها از رسانه ملی پخش گردید.»
 
قطعه جان بیدار اثر موسیقی با ساختار سنتی ارکسترال است و ارکان مختلف آن در سطحی خوب قرار دارند. این اثر نیز جزو کارهای شنیده شده و شاخص در موضوع فتنه ۸۸ است. مشخص است که متن شعر بر روی ملودی سروده شده است و در ضمن در شعر به برخی ادعاها و شعارهای عوامل فتنه سبز در سال ۸۸ نیز پاسخ داده شده و از این منظر اثری صریح و قابل تامل است.
 
گفتنی است ، قطعه جان بیدار تا کنون از طریق آلبوم های گروهی “از دهان تفنگ” ، “پرواز” و “هزاران نام عاشورا” منتشر شده است.
 
متن شعر:
 
از ما
از تو
از ما
وطن می خواهد اینک جان بیداری
بر خیز
بر خیز
بر خیز اگر بار دگر شوری به سر داری
ما وارث دیروز
فرزند امروزیم
ما راهی فردا
فردای پیروزیم
ما با امام خود
پیمان خون بستیم
ما عهد و پیمانی
بستیم و نشکستیم
ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم
ما کاروان صبح فرداییم
ما را غبار فتنه سرگردان نخواهد کرد
ما با چراغ ماه می آییم
ما را هجوم شب
حیران نخواهد کرد
باشد شعار ما
جمهوری اسلامی ایران
چشم انتظار ما
هم غزه مظلوم و هم لبنان
یار دبستانی
هم نغمه من شو
سوز مرا بشنو
هم ساز میهن شو
در باغ ما گل باش و خار چشم دشمن شو
ما راوی همت
هم درس چمرانیم
ما سومین نسل بهارانیم
چون شعله ای در شب
تا نهضت خورشید
بیدار می مانیم
 
***
 
ghallade-tala-433x390
 
«قلاده های طلا»؛ حامد زمانی
حامد زمانی ، خواننده شاخص موسیقی انقلابی ، خردادماه ۱۳۹۱ قطعه “قلاده های طلا” را با ملودی ای ساخته خود اجرا نمود. محمدمهدی سیار شاعر این اثر است و امید رهبران به تنظیم آن پرداخته است.
 
قطعه قلاده های طلا که در اورتور آن علاوه بر موسیقی ، صدای شعارهای مردم انقلابی در سال ۱۳۸۸ نیز گنجانده شده است ، قطعه ای پاپ – راک محسوب می شود. قطعه در ارکان مختلف خود لحنی صریح و انقلابی دارد و در مجموع اثری شنیدنی ، جذاب و تاثیرگذار است.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه تهیه کننده این اثر موسیقایی است و در معرفی آن آورده است: «این ترانه تقدیر موسیقایی از فیلم “قلاده‌های طلا” و اهدای تیتراژ به این فیلم شجاع است. ترانه “قلاده های طلا” هم تجدید خاطره‌ای با روزهای فراموش نشدنی فتنه ۸۸ است و هم به نوعی پیوستن موسیقی است به روشنگری‌های انقلابی، چنان‌که در فیلم قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به تصویر کشیده شده است
 
 
متن شعر:
 
سخت است گفتن اما،  زان سخت‌تر نگفتن
این راز بر مَلا را،  از این و آن نهفتن
در جامه‌ی شبانی، گُرگان روزمُزدند
با قافله رفیق‌اند، اما شریک دزدند
در سر هزار فتنه، نیرنگ‌های رنگی
اهل کدام مرزند، این رومیان زنگی؟
اوضاع از این قرار است، این اصل ماجرا بود:
پاداش گردن کج، قلاده‌ی طلا بود
مشغول درس و مشق‌اند، سرگرم رونویسی
سر می‌رسند ناگاه، با کیف انگلیسی
هم هم‌نشین دشمن، هم هم‌پیاله با دوست
با هم‌همه خوش‌اند و سوغات‌شان هیاهوست
اوضاع از این قرار است، این اصل ماجرا بود:
پاداش گردن کج، قلاده طلا بود
 
***
 
«پوئم سمفونی ۹ دی»: سیدرضا طیبی و گروه کر
“پوئم سمفونی ۹ دی” عنوان اثر موسیقی با ساختار ارکسترال است که با صدای سیدرضا طیبی ، خواننده توانای موسیقی سنتی صدا و سیما و با همراهی گروه کر اجرا شده است. بیژن ارژن در مقام شاعر و مهرداد دلنوازی در جایگاه آهنگساز ، عوامل تولید این اثر هستند.
 
این پوئم سمفونی در ۳ بخش متفاوت با مضامین “ایران” ، “عاشورا” و “رهبری” و با مدت زمان ۱۰ دقیقه تولید شده است. ارکستر سمفونیک صدا و سیما این اثر موسیقایی را اجرا نموده و مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه کننده آن است.
 
در قسمت اول این قطعه ، موضوع ایران‌، وطن پرستی و روحیه حماسی مردم ایران و تاریخ سرشار از افتخار آن مورد توجه قرار گرفته است. موسیقی بخش اول با ساختاری حماسی و مهیج به بیان این مفاهیم می‌پردازد.
 
در بخش دوم،‌ موسیقی با لحنی روان و تاثیرگذار به موضوع دین داری و روحیه‌ عاشورایی مردم ایران و تاسی آنها از قیام حضرت سیدالشهداء و سرلوحه قرار دادن ارزش‌های شهداء کربلا را به شیوه ای دلنشین ارائه می‌دهد.
 
در بخش آخر نیز موسیقی با تغییر فضای حرکتی به نقش موثر ولایت و رهبری در هدایت مردم در رسیدن به اهداف متعالی اشاره دارد و همبستگی و وحدت مردم در سایه تبعیت از جایگاه ولایت را به عنوان رمز ماندگاری و بیداری و بصیرت ایرانیان در طول تاریخ معرفی می‌کند.
 
*** 
 
«پگاه روشن» : نیما مسیحا
“پگاه روشن” عنوان قطعه ای موسیقایی با صدای نیما مسیحا ، خواننده توانمند پاپ – کلاسیک است که با شعری سروده اسماعیل امینی و آهنگسازی فرهاد برنجان اجرا شده است. این قطعه که احتمالا در سال ۱۳۹۰ ضبط شده ، در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه شده است.
 
پگاه روشن ساختاری ارکسترال دارد و خواننده با صدای پرطنین خود اجرایی حماسی و پرشکوه ارایه می کند. لحن حماسی اثر کاملا در تناسب با موضوع قطعه قرار دارد و جزو آثار شاخص موسیقی در خصوص فتنه ۱۳۸۸ قرار می گیرد.
 
 
 دانلود
 
 
متن شعر:
 
پرچم سه رنگ افتخار به دوش ما
لرزه افکند به جان شب خروش ما
 جان ما فدای ایران ما ، مهراو فروغ یزدان ما
روشن از پگاه ما راه ما  ، راه ما نشان ایمان ما
ما بر آن شدیم که جان نثار ایران کنیم
با امام خود به راه ایمان پیمان کنیم
با حضور ما در حماسه ها ، شد وطن رها ز فتنه ها
 
***
 
«شب حادثه» : اسفندیار قره باغی
اسفندیار قره باغی ، خواننده مشهور و باسابقه کلاسیک ، قطعه “شب حادثه” را در سال ۱۳۹۰ اجرا نموده است. علی شهودی شاعر این اثر است. غلام رضا میرزازاده و محمد ملکی اصل به صورت مشترک سازنده ملودی این اثر هستند و محمد ملکی اصل به تنظیم آن پرداخته است.
شب حادثه دارای ساختار پاپ ارکسترال است و تنظیم آن در سطح مناسبی قرار دارد. کلام ، از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و آشوب های ایجاد شده تا حماسه ۹ دی را در قالب ابیاتی کوتاه روایت می کند.
دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی ، تهیه کننده این اثر موسیقایی است.
 
متن شعر:
 
آن شب تابستانِ حوادث بود
نگران بود چشم بیداران
آسمان خیره بر زمین شده بود
تا چه زاید شب سیه کاران
شب به سنگینی تمام گذشت
سر زد از پشت کوه ها خورشید
فتنه این بار سر بر آوردُ
گرد غفلت بر آسمان پاشید
چشم می خواست پاک و روشن بین
تا ببیند رخ حقیقت را
راهِ خود را گم نکن ای دل
باز کن دیده ی بصیرت را
 
***
 
«سربداران جوان» : محمد عبدالحسینی و گروه کر
“سربداران جوان” عنوان اثری موسیقایی با اجرای محمد عبدالحسینی و گروه کر است که با شعری سروده بیژن ارژن و ملودی سازی جمشید عزیزخانی و تنظیمی از محمدرضا عقیلی به مناسبت حماسه ۹ دی تولید شده است. این قطعه احتمالا در سال ۱۳۸۹ ضبط شده و در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه شده است.
 
سربداران جوان در تمام ارکان خود شامل اجرای خواننده ، ملودی ، تنظیم و کلام ، اثری موفق و شنیدنی است. قطعه با ساختار ارکسترال ، دارای فضایی حماسی و انقلابی است و جزو آثار شاخص و شنیده شده در موضوع حماسه ۹ دی محسوب می شود. این قطعه یکی از معدود آثار موسیقایی در خصوص حوادث سال ۸۸ است که بارها از طریق صدا و سیما به روی آنتن رفته است.
 
 
متن شعر:
 
سربداران جوانیم ، از تبار عاشقانیم
صف به صف بازو به بازو  ، خوار چشم دشمنانیم
ما شانه به شانه از دل و از جان
هم دل و هم سو از سر ایمان بر سر پیمانیم
ما تابع قانون ،اهل درایت
پیرو رهبر ،رهرو راه روشن قرآنیم
با چشم بصیرت پیرو خط پیر جمارانیم
با شور حسینی شوق ولایت همره یارانیم
ما خیل جوانان ، وارث پاک شهیدانیم
ما شعله به شعله بر سر دشمن آتش و توفانیم
با آن همه نیرنگ خود دشمن ببازد رنگ خود
آنجا که خروشانیم ، چون کوه به میدانیم
بازو به بازو صف به صف ، با یک دل و با یک هدف
تا جان به تن داریم ، ما حیدر کراریم
به لطف یزدان ، بماند جاودان ، جمهوری اسلامی ایران
 
***
 
hanooz1
 
 
«هنوز» : فریدون بیگدلی
فریدون بیگدلی ، خواننده نام آشنای پاپ ، قطعه “هنوز” را با موضوع حماسه ۹ دی با ساختار پاپ اجرا نموده است. محمدمهدی سیار به عنوان شاعر و محمدرضا چراغعلی در مقام ملودی ساز و تنظیم کننده سایر عوامل این اثر هستند.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه تهیه کننده قطعه هنوز محسوب می شود و در معرفی این اثر آورده است: «دفاع مقدسی که هنوز ادامه دارد و ایستادگی مردم به خصوص در فتنه ۸۸ به پای آرمان های انقلاب اسلامی.»
 
هنوز ، اثری حزن انگیز است و از شعری قابل تامل برخودار است که ذهن مخاطب را درگیر معانی و مفاهیم خود می کند.
 
 
متن شعر:
 
هنوز ماتم زن های خون جگر شده را
هنوز داغ پدرهای بی پسر شده را
کسی نبرده ز خاطر کسی نخواهد برد
ز یاد، خاطره باغ شعله‌ور شده را
کسی نبرده ز خاطر، نه صبح رفتن را
نه عصرهای به دلواپسی به سر شده را
نه آهِ مانده بر آیینه‌های کهنه شهر را
نه داغ‌های هر آیینه تازه‌تر شده را
جنازه‌ها که می‌آمد هنوز یادم هست
جنازه‌های جوان، کوچه‌های تر شده را…
نه، این درخت پر از زخم خم نخواهد شد
خبر دهید دو سه شاخه ی تبر شده را !
خبر دهید دو سه شاخه ی تبر شده را 
که این درخت پر از زخم خم نخواهد شد
که آفتاب به تاراج شب نخواهد رفت
که سایه‌اش ز سر خاک کم نخواهد شد
گذشته است زمستان و حال روی زغال را
سیاه‌تر نشود پاک هم نخواهد شد 
 
 *** 
 
khiyabane-shahadat1
 
«خیابان شهادت»؛ امیر حسین سمیعی 
امیرحسین سمیعی ، خواننده توانای پاپ – کلاسیک قطعه “خیابان شهادت” را اجرا نموده است. حمید درویشی ترانه سرا ، امیرحسین سمیعی ملودی ساز و حامد جهان بخش تنظیم کننده این اثر پاپ هستند.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه ، تهیه کننده قطعه خیابان شهادت در معرفی این اثر آورده است: «زبان حال بسیجی شهید “حسین غلام کبیری” که اهل شهر ری و مجاور حضرت عبدالعظیم الحسنی بود و در فتنه ۸۸ توسط آشوب‌گران مظلومانه به شهادت رسید.»
 
این قطعه پاپ دارای لحنی محزون و تاثیرگذار است و جزو قطعات شنیدنی محسوب می شود و در ضمن تنها اثری است که درخصوص یکی از شهدای فتنه ۸۸ اجرا شده است. (دستی که باخته بازی و، داره منو پس می زنه
/ ببین برای مرگ من ، دنیا داره دس می زنه) بخش تکان دهنده و قابل تامل این ترانه حزن انگیز است.
 
 
متن شعر:
 
فقط به تو گفته بودم آروزهامو از قدیم
دارم حاجت روا می شم یا حضرت عبدالعظیم
فقط به تو گفته بودم با گریه و با التماس
که آرزوم کشته شدن برای راه شهداست
پرچم سرخ تو نذاشت دلم بمونه هاج و واج
تو شهری که پر شده بود از کاخ سبز و برج عاج
وقت گذشتن از همه است پر زدن از شهر غرور
وقتشِ پروانه شدن میون غنچه های نور
دستی که باخته بازی و، داره منو پس می زنه
ببین برای مرگ من دنیا داره دس می زنه
وقتشِ با یه حسین تو کربلا دیده شدن
رمز عبورو فهمیدن حسین فهمیده شدن
چشمامو رو هم بذارم توی بهشت پیش همیم
دارم حاجت روا می شم یا حضرت عبدالعظیم
 
 ***
 
jangal21
 
«جنگل»؛ عباس کیهانی
“جنگل” عنوان قطعه ای با ساختار پاپ است که توسط عباس کیهانی ، خواننده تازه کار ولی توانای پاپ اجرا شده است. ترانه متفاوت این اثر سروده امید مهدی نژاد است. همچنین حبیب خزایی فر سازنده ملودی و تنظیم کننده این قطعه است.
 
باشگاه ترانه و موسیقی راه ، تهیه کننده این اثر موسیقایی است و در معرفی قطعه جنگل می نویسد: «این قطعه منظومه‌ای داستانی  با موضوع فتنه و حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ با زبانی نمادین و تمثیلی است.»
 
قطعه جنگل به لحاظ کلام جزو متفاوت ترین آثاری است که درباره فتنه سال ۸۸ ساخته شده است. همچنین اجرای قابل اعتنای خواننده و موسیقی شنیدنی و مناسب در مجموع این اثر را به عنوان قطعه موسیقایی موفق و قابل تامل ثبت کرده است.
 
 
متن شعر:
 
تو جنگل نقشه جغرافیا
اون وسطا که این روزا شلوغه
هرکی یه قصه‌ای می‌گه که راستش
بعضیا راسته بعضیام دروغه
بالاتَرَک کلاغای دربه در
پایین‌تَرَک موش‌موشکای شیطون
دستاشونو دادن به هم دوباره
روباه پیر و کرکسای جوون
تو جنگل نقشه جغرافیا
یه گربه آروم رو زمین نشسته
دور و برش با پنجه‌های براق 
هزارتا گرگن به کمین نشسته
تو گرگ و میش دم‌دمای غروب
که سایه‌ها می‌افتن و پا می‌شن
چشماتو خوب که وا کنی می‌بینی
گرگا از اون دور دورا پیدا می‌شن
گرگا برای گربه قصه‌مون
نمی‌دونی چه نقشه‌ها کشیدن 
شیشه عمرشون شکسته اما
خط و نشون برای ما کشیدن
حالا که فصل میوه چینی شده 
می خوان بیان تو باغمون بشینن
با توپ پُر بیان مث قدیما
درختو هم با میوه‌هاش بچینن
خاک خدا با همه مهربونه
دنیا برای آدما بزرگه
منظره‌ی دنیا قشنگه اما
نه وقتی که دست یه گله گرگه
خونه ما ارث پدربزرگه
این خونه قدیمی صاحب داره
خدا با عاشقاش ببینید اینجا
هزارتا پهلوون مراقب داره
تو جنگل نقشه جغرافیا
یه گربه آروم… نه یه شیر شرزه  
گرگا اگه پا تو خونه‌اش بذارن
زمین و آسمون‌شون می‌لرزه
 
***
 
پیرو راه ولایت از تبار سربداران
«یاران همدل» : محمد عبدالحسینی
یکی دیگر از قطعاتی که محمد عبدالحسینی درباره حوادث سال ۱۳۸۸ و فتنه و حماسه ۹ دی اجرا نموده است ، اثر “یاران همدل” نام دارد. بیژن ارژن شعر این قطعه را سروده ، جمشید عزیزخانی خالق ملودی آن است و محمدرضا عقیلی نیز به تنظیم اثر پرداخته است.
 
قطعه یاران همدل در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما در سال ۱۳۸۹ با ساختار موسیقی سنتی ساخته شده است. فضای پرشوری بر موسیقی حاکم است و این امر در اجرا و شعر نیز وجود دارد و همچنین اثر دارای فضایی امیدبخش و روشن است.
 
دانلود
 
 
 
متن شعر :
 
یار هم در کنار هم / شانه به شانه چون سپیداران
خار چشم دشمنانیم / ما جوانان ایران
کو به کو بازو به بازو / همدل و همراه یاران
پیرو راه ولایت / از تبار سربداران

تا همیشه بوده و هستیم  / با امام عاشقان همراه
در کنار ملتی بیدار / اهل حکمت عاشق و آباد
گرچه ما مهربان تر از ابریم / با بصیرتی روشن
آتشیم و توفانیم / در برابر دشمن
یار هم در کنار هم می مانیم  / یار هم در کنار هم می خوانیم
با دل و جان از میهن ، تا بماند همیشه دوران
به لطف یزدان ، جمهوری اسلامی ایران
 
 
***
 
اذان از کاخ سبز شام آمد، ز شیطان بانگ وا اسلام آمد
«تصویر غیرت» : ساسان نوذری
ساسان نوذری، خواننده جوان و انقلابی پاپ اهل بوشهر، قطعه “تصویر غیرت” را با صدای خود اجرا نموده است. احمد منصوری و حسین فروزنده به صورت مشترک شعر این اثر را سروده اند. اکبر ابراهیمی نیز سازنده ملودی و تنظیم کننده این قطعه است.
 
فضایی پرشور و حماسی در اجرای خواننده حاکم است و موسیقی و شعر هم در همین راستا حرکت می کنند. در این قطعه شاهد روایتی مناسب و صریح از هشت ماه پرحادثه سال ۸۸ هستیم.
قطعه تصویر غیرت توسط وب سایت بوشهر ۲۴ تهیه شده و ۹ دی ماه ۱۳۹۳ منتشر گردید.
 
 
 
 
متن شعر: 
دوباره شرح عشقی پر تلاطم
دوباره مست نوشیدن از این خم
دو رکعت عشق تکبیرش ترانه
نهادن سر به خاکی بی کرانه
به پاس سرزمین سربداران
یلان ، شیران ، دلیران ، تک سواران
وطن هستی ، وطن ایمان ، وطن جان
وطن میراث جاویدان نیکان
ندارم بیمی از توفان و سیلاب
بود خاکم ز خون عشق سیراب
به وقت پایداری چون دماوند
زلال و صاف و جاری همچو اروند
حماسه ، شور و عزت ، سربلندی
به میرات شهیدان پایبندی
چه شد از قطره رود ، از رود دریا
بشد تصویری از غیرت مهیا
ز اردوگاه شیطان فتنه ها شد
چو پشت اهرمن از نو دوتا شد
زراندوزان زدند آنگه به تزویر
به قلب قاصدک های وطن تیر
نه بر دندان ما بیگانه زد مشت
که یار آشنا خنجر زد از پشت
اذان از کاخ سبز شام آمد
ز شیطان بانگ وا اسلام آمد
دل موسی نه از ناسور شد خون
دلش از بلعم باعور شد خون
عزادار حسینی غرق خون شد
و دل بار دگر غرق جنون شد
خروش تندر و توفان مردم
غریو یا حسین از جان مردم
به دل جز عشق ، درسی نیست هرگز
مرا از موج ترسی نیست هرگز
مترسان از هجوم موج کوبم
که من خود مرد دریای جنوبم
من از تسلیم و سازش عار دارم
به مرگ خون یل دلاور دارم
اگرچه فتنه آید پشت فتنه
به غیرت باز گردد مشت فتنه
به راه عاشقی دیر آشناییم
همه در خط سرخ کربلاییم
 
 
***
 
123
 
قطعه موسیقی “۹ دی” با صدا و ملودی ای از حامد زمانی اجرا شده است. جواد محمد زمانی شاعر این اثر است و امیر جمال فرد آن را تنظیم نموده است.
۹ دی توسط دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما تهیه شده و ۹ دی ماه ۱۳۹۳ منتشر گردید.
 
قطعه ۹ دی یکی از صریح ترین قطعاتی است که تا کنون درخصوص حوادث سال ۸۸ اجرا شده و اثری به شدت قابل تامل است و همچنین از ملودی و تنظیم قابل قبولی برخوردار است. اجرای پرشور و تاثیرگذار خواننده نیز موجب می شود مخاطب با این اثر همراه و همدل گردد. در مجموع این اثر موسیقایی جزو آثار شنیدنی و شاخص در موضوع فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی محسوب می شود.
 
متن شعر:
قصه تلخ است چه تلخ است! بگویم یا نه؟
صبرتان می‌رود از دست! بگویم یا نه؟
قصه آن بود که دشمن دهنش آب افتاد
کشتی وحدت ما سخت به گرداب افتاد
آتش فتنه چنان شد که خدا می‌داند
آن قدر دل نگران شد که خدا می‌داند
و خدا هست و هر آن چیز که از وی باقی است
فتنه خاموش شد اما نهم دی باقی است
قصه آن بود که یک طایفه درویش شدند
جانماز آب‌کشان عاقبت اندیش شدند
داشت آن طایفه هر چند صدایی دیگر
آب می‌خورد ولی فتنه ز جایی دیگر
آری آن صدرنشینانِ بنی‌صدر شده
خویش را قدر ندانسته و بی‌قدر شده
گاه از این سوی سخن گاه از آن سو گفتند
هر چه گفتند در آن رو دو پهلو گفتند
چشم ما در پی این حادثه چون کارون بود
بد به دل راه ندادیم ولی دل خون بود
مگر این نغمه ز نای شهدا جاری نیست؟
مگر این زمزمه در خون خدا جاری نیست؟
که سکوت من و تو وقت خطر جایز نیست
کوفه کوفه است ولی ترک سفر جایز نیست
این چنین است که ما بیرق و پرچم داریم
هر چه داریم من و تو ز محرم داریم
این چنین است که ایران همه عاشورا شد
با سر انگشت دعا مشتِ خیانت وا شد
 
 
***
 
فتنه ها حریف مردم نشدن، کوچه ها توی غبار گم نشدن
«بیداری ایران»: نیما مسیحا
یکی دیگر از قطعات نیما مسیحا ، خواننده مشهور پاپ درباره فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی ، اثر “بیداری ایران” است. طهمورث پورشیرمحمد ترانه این قطعه را سروده و حسین شریفی ساخت ملودی و تنظیم آن را در ساختار پاپ ارکسترال برعهده داشته است.
 
این قطعه در سال ۱۳۸۹ ضبط شده است و دارای ساختار پاپ ارکسترال است. مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما ، تهیه کننده قطعه بیداری ایران است.
 
 
دانلود 
 
 
 
متن ترانه:
سایه ها سایه به سایه اومدن
دم از آسمون و از نور می زدن
سایه ها شبیه خورشید نمی شن
چشمه ی روشن امید نمی شن
منو و تو دلارو به دریا زدیم
مرد و مردونه به میدون اومدیم
خورشید اومد سایه ها پس کشیدن
معنی قصه ی رفتن و دیدن
فتنه ها حریف مردم نشدن
کوچه ها توی غبار گم نشدن
دنیا این حضور بی ریا رو دید
عصر سایه ها به انتها رسید
با قدمها مون نوشتیم ای وطن
تا همیشه با توایم از جان و تن
با نگاه مون نوشتیم صادقیم
از تبار لاله های عاشقیم
عاشقی را نوبت پرواز شد
با بصیرت عشق ها آغاز شد
سوی خورشید ولایت آمدیم
راه ما تا آسمان ها باز شد
آسمون آینه ی رنگین کمون شد
همه ایران هم کلام و هم زبون شد
این حماسه موجی از دریای توفان
این حماسه اوج اقتدار ایران
 
 
***
 
تاملات و ملاحظات
۱- برای یافتن کامل و جامع تمامی قطعات موسیقی که با موضوع فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی توسط هنرمندان موسیقی انقلابی کشور اجرا شده اند عملا هیچ مرکز و منبع مشخصی وجود ندارد و صرفا بر اساس اطلاعات شخصی و جست و جوهای فراوان می توان به بخشی از این آثار موسیقایی دسترسی پیدا کرد و این در حالی است که این قطعات طی همین چند سال اخیر تولید و بعضا ارایه شده اند و این عدم یافت آثار به صورت کامل و جامع هم در نوع خود پرسش برانگیز است.
 
۲- مجموع آثار ، یا به سفارش مراکز و نهادهای مختلف ، تولید و اجرا شده اند و یا به صورت شخصی به مرحله تهیه و تولید رسیده اند. دفتر (مرکز) موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و باشگاه ترانه و موسیقی راه وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، عمده ترین مراکزی هستند که به تهیه آثار موسیقایی دست زده اند. همچنین قطعات علاوه بر تهران در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز تولید شده اند و تولید آثار صرفا به پایتخت محدود نشده است که خود نکته قابل توجهی است.
 
۳- رضا مهدوی، مدیر وقت مرکز موسیقی حوزه هنری در زمستان سال ۱۳۹۰ صرفا در یادداشتی که در برخی خبرگزاری ها منتشر شد از تولید تعداد ۷ قطعه موسیقی در ساختارهای مختلف در خصوص وقایع سال ۱۳۸۸ خبر داد ؛ اما این آثار تا به امروز به مرحله انتشار نرسیده اند که بتوان درباره آنها به اظهار نظر پرداخت. به همین دلیل ، آثار تولیدی حوزه هنری در این مطلب مورد بررسی قرار نگرفتند. با توجه به اینکه حوزه هنری خود دست به تهیه و تولید آثار موسیقایی می زند این پرسش قابل طرح است که چرا تا کنون این آثار در قالب آلبوم ارایه نشده اند؟ و یا حداقل چرا از طریق وب سایت رسمی این مرکز یا توسط سایر رسانه ها منتشر نشده اند؟ صرف تولید آثار و عدم انتشار آنها چه توجیهی دارد؟!
 
۴- در دفتر موسیقی و یکی دو بخش دیگر سازمان صدا و سیما ، تا کنون چندین قطعه با موضوع حوادث سال ۱۳۸۸ تولید و منتشر شده است ولی هرگز از طرف این سازمان آماری دقیق از تعداد آثار تولیدی ارایه نشده است و به جز در سالگرد حماسه ۹ دی که برخی از این قطعات از طریق رسانه ملی پخش می شوند نمی توان به راحتی به تمام آثار تولیدی دسترسی داشت.
 
۵- در حین و پس از اتفاقات سال ۱۳۸۸ (به ویژه طی هشت ماه از سال مذکور) از برخی هنرمندان عرصه موسیقی به خصوص چهره های ارزشی و انقلابی انتظار می رفت که از خود واکنش مناسب موسیقایی بروز بدهند که البته برخی از آنها به شکلی کاملا محافظه کارانه ترجیح دادند سکوت در پیش گیرند و برخی دیگر نیز با تاخیر معنادار وارد جریان تولید آثار شدند و همچنین حتی بعضی چهره های موسیقی هم به اردوگاه فتنه گران ملحق شدند ولی با ظهور نسل تازه موسیقی انقلابی ، جوان هایی با انگیزه وارد این عرصه شدند و آثار مختلفی درباره این موضوع تولید و منتشر کردند که تا حدودی رفتار منفعلانه برخی های دیگر جبران گردید و فضایی تازه و بکر در این حوزه خلق گردید و حتی دیگر نیازی به حضور برخی افراد نام آشنا به هیچ وجه احساس نشد.
 
۶- در بررسی برخی قطعات مرتبط با حوادث سال ۸۸ ، با آثاری موسیقایی مواجه شدیم که به نوعی قطعات خنثی و بی خطر محسوب می شوند و صرفا به دلیل سفارش انجام گرفته این گونه قطعات تولید شده اند. این آثار یا با مضمون وطن اجرا شده اند و یا حتی اشعار هیچ گونه ارتباطی با مضمون اصلی ندارند و یا در بهترین حالت آثاری شبه انقلابی اند. در واقع برخی مراکز صرفا جهت ارایه دادن آمار تولید ، این گونه آثار ناموفق و نا مرتبط را تولید کرده اند که عدم تولیدشان بهتر از تولید و صرفا موجب ایجاد هزینه های بعضا گزاف بوده است. در این حوزه ، ضمن این که هنرمندان باید اعتقاد قلبی به موضوع مورد نظر داشته باشند باید خروجی نهایی اثر مرتبط و هم قابل اعتنا باشد.
 
۷- تولید مجموع آثار که در ساختارهای متنوع مانند : سنتی ، پاپ ، کلاسیک ، محلی و تلفیقی ، می باشند خود گواهی این است که گونه (ژانر) موسیقی سیاسی در ایران وجود دارد و پویاست و نگاه گذری و سرسری و یا نپرداختن رسانه ها به آن ها ، غیرقابل قبول و بعضا شبهه برانگیز است. در ضمن بخشی از رسانه ها مایل نیستند حتی به وجود چنین آثاری اذعان کنند و به نوعی آنها را نادیده می انگارند. در ضمن رسانه های معاند یا مغرض هم قابل پیش بینی است که بایکوت و در برخی موارد تخریب این گونه آثار و سازندگان شان را در دستور کار خود قرار بدهند. از منظر معیوب آنها یک قطعه موسیقی سیاسی صرفا اثری است که مخالف نظام جمهوری اسلامی باشد و لاغیر!
 
 
۸- مجموع قطعات هم توسط شاخص ترین ، توانا ترین و مشهورترین هنرمندان موسیقی کشور تولید شده اند و هم برخی از گمنام ها و کم تر شناخته شده های عرصه موسیقی مبادرت به تولید آثار کرده اند.همچنین برخی قطعات ، آثاری شنیدنی ، جذاب و موفق موسیقایی اند که در مطلب فوق به آنها اشاره کرده ایم. این آثار ضمن این که به لحاظ مضمون به مسایل مورد نظر به شکلی قابل اعتناء پرداخته اند به لحاظ ساختار و اجرا نیز در وضعیت خوب قرار دارند و نمی توان از سطح کیفی بالای آنها چشم پوشی کرد.
 
۹- آلبوم “هزاران نام عاشورا” که دی ماه ۱۳۹۲ حاوی ۸ قطعه تولیدی باشگاه ترانه و موسیقی راه به صورت محدود اینترنتی ارایه گردید تنها مجموعه ای است که به صورت کامل و مستقل به فتنه سال ۱۳۸۸ اشاره می کند ولی به دلیل ارایه بسیار محدود آن و ضمن این که در حال حاضر هم دسترسی به این مجموعه امکان پذیر نیست نمی توان از آن به عنوان یک نمونه مستقل توزیع شده نام برد.(البته به جز یک قطعه ، سایر قطعات این مجموعه به صورت مجزا در سایت راه نوا قابل دریافت هستند.)
گفتنی است، برخی قطعات آلبوم مذکور در آلبوم های گروهی “پرواز” (۲ قطعه) ، “صدای انقلاب” (۱ قطعه)، “از دهان تفنگ” (۲ قطعه) و “نوای انقلاب” (۱ قطعه) که توسط این مرکز موسیقایی تهیه شده اند نیز به صورت فیزیکی (غیر اینترنتی) گنجانده و به شکل توزیع محدود ، تکثیر و ارایه شده اند.
 
۱۰- پرسش اساسی و مهم قابل طرح این است که چرا تا کنون و پس از گذشت ۶ سال از وقایع سال ۱۳۸۸ حتی یک آلبوم موسیقی با مضمون فتنه و حماسه ۹ دی به صورت کامل و جامع و به صورت رسمی و سراسری در بازار موسیقی کشور تهیه ، تولید و توزیع نشده است؟ دلیل این غفلت تاریخی چیست؟ و این مورد در حالی است که حداقل سه مرکز ، قطعاتی به اندازه حداقل یک آلبوم تولید کرده اند و آنها می توانستد ( و همچنان می توانند) هر کدام دست کم یک آلبوم که در مجموع سه آلبوم را شامل می شود ، روانه بازار موسیقی نمایند. همچنین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی موسیقی در کشور نیز طی سال های اخیر می توانست (و کماکان می تواند) درباره وقایع سال ۸۸ حداقل یک آلبوم تولید و ارایه نماید که در منفعلانه ترین شکل ممکن عمل کرده است و کارنامه ای پرسش برانگیز از خود بر جای گذاشته است.
 
۱۱- فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی دارای این قابلیت و ظرفیت هستند که تا سال ها در خصوص آنها قطعات موسیقایی تولید گردد و در این راستا پیشنهاد می شود که به تولید تک اثر بسنده نشود و آلبوم هایی نیز در این راستا تولید و منتشر گردد. به یاد داشته باشیم درباره تمام حوادث مهم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون آلبوم هایی موسیقایی ارایه شده اند ولی به حوادث سال ۱۳۸۸ که می رسیم پس از شش سال هنوز آلبومی منتشر نشده و این اصلا قابل پذیرش نیست. در ضمن تولید موزیک ویدیوهای حرفه ای و خوش ساخت ، از دیگر مواردی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
 
۱۲- رخدادهای سال ۸۸ دارای این قابلیت ، ظرفیت و پتانسیل هستند که از زوایای تازه تر و جذاب تر مورد توجه اهالی موسیقی قرار گیرند و آثاری در این زمینه تولید و منتشر گردد. گو این که در بین قطعات معرفی شده در این مطلب این امر مشخص شد که آنهایی که از زاویای مناسبت تر و بدیع تر به موضوع نگریسته اند موفق تر بوده اند. قطعا در سالگرد حماسه مردمی ۹ دی در امسال و سال های آتی آثار مختلف دیگری با موضوع حوادث سال ۱۳۸۸ تولید و منتشر خواهد شد. امیدواریم هنرمندان با دقت و تامل بیشتر ، آثاری موسیقایی تولید نمایند تا قطعات شنیدنی و بعضا ماندگار دیگری به این فهرست افزوده گردد و بعضا به تولید آثار خنثی ، تکراری ، ضعیف یا رفع تکلیفی بسنده نشود.
 
۱۳- حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ که منجر به فتنه سبز و البته حماسه مردمی ۹ دی گردید موجب ریزش ها و رویش هایی در عرصه موسیقی کشور شد و قطعا رویش ها چشم گیرتر و تاثیرگذارتر بوده است. از این مقطع حساس بود که عملا جریان موسیقی انقلابی به ویژه حوزه موسیقی پاپ ، دوران تازه ای را آغاز کرد و طی شش سال اخیر این جریان آهسته و پیوسته رشد کرده ، قدرت گرفته و بعضا نظرها را به سوی خود جلب نموده است. دوران تازه موسیقی انقلابی مدیون حماسه مردمی ۹ دی سال ۱۳۸۸است و البته تلاش ، استعداد ، خلاقیت ، پشتکار ، توانمندی و پیگیری موثر هنرمندانی معتقد و متعهد که آن را به جریانی جدی ، تاثیرگذار و مهم در عرصه موسیقی کشور مبدل ساختند. در ضمن ایجاد مراکز تهیه و تولید موسیقی انقلابی و ارزشی از دیگر رویش های موسیقی انقلابی پس از فتنه ۸۸ است که موجب حمایت از جریان نوین موسیقی انقلابی شده است.
 
۱۴-  در این مطلب صرفا به معرفی ، مرور و بررسی اجمالی ۱۴ قطعه برگزیده در خصوص فتنه ۱۳۸۸ بسنده کردیم و باید در مجالی دیگر به نقد و تحلیل تفصیلی این آثار پرداخت. در ضمن مخاطبان علاقه مند می توانند سایر قطعاتی که در این زمینه تولید و منتشر شده است را نیز بشنوند و خود در باره تمام آثار به یک ارزیابی کلی بپردازند. لازم به ذکر است ، معرفی نشدن سایر آثار صرفا به منزله ضعف و غیرقابل اعتنا بودن آن ها نیست.
 
 
 
 
 
 
 
منبع: اختصاصی «راه‌نوا»
 
 
 
 

نظرات

    حامد جلالی کاشانی
    پنج شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴

    چند اثر شاخص در حوزه فتنه جا افتاده است ، دیگر چه میتوان گفت و بازی عوض شده با صدای علیرضا عصار و گرمترین روز زمستان با صدای سینا دستخوش

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...