از سبزواری صداقت و صراحت لهجه را یاد بگیریم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵


در مراسم چهلم استاد فقید مرحوم سبزواری مطرح شد

از سبزواری صداقت و صراحت لهجه را یاد بگیریم

حمید سبزواری یکی از کسانی بود که تمام داشته‌هایش را در خدمت این آرمان درآورده بود؛ شاعری که از همان ابتدای انقلاب اسلامی شاعری کامل بود و از همان ابتدا نیز معترض و در عین حال متعهد بود و با شعرش از امام و انقلاب پشتیبانی کرد.

 

 

IMG13242270راه‌نوا – مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت حمید سبزواری با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم که عصر یکشنبه برگزار شد، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در سخنانی انقلاب اسلامی را یکی از نفحات بهشتی خداوند بر کره زمین یاد کرد که هرکس خود را در معرض آن قرار داده و با آن همگام شده است هوشمندانه عمل کرده و افزود: حمید سبزواری یکی از کسانی بود که تمام داشته‌هایش را در خدمت این آرمان درآورده بود؛ شاعری که از همان ابتدای انقلاب اسلامی شاعری کامل بود و از همان ابتدا نیز معترض و در عین حال متعهد بود و با شعرش از امام و انقلاب پشتیبانی کرد. 

 

غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان نیز در سخنانی به تکریم مقام شاعرانه سبزواری پرداخت. در ادامه این مراسم عباسعلی براتی‌پور، از شاعران پیشکسوت نیز با تجلیل از مقام حمید سبزواری به قرائت یک قصیده و نیز تک بیت شعری پرداخت که در روز درگذشت سبزواری آن را سروده بود. در ادامه حمید شاهنگیان، آهنگساز نیز در سخنانی با یادآوری خاطره نخستین دیدارش با حمید سبزواری گفت: مرحوم آقای حمید هزاران بیت شعر دارد اما اگر از مردم عادی بپرسیم ۹۵ درصد آنها او را با سرودهایش می‌شناسند، یعنی تلفیق شعر و موسیقی او را ماندگار کرد. وی افزود: در میان سرودهای سبزواری «برخیزید ‌ای شهیدان» اثری استثنایی است. آقای حمید پیش‌بینی کرده بود که وقتی امام راحل به کشور باز می‌گردد اولین جایی که در آن حضور پیدا خواهد کرد بهشت زهرا(س) است و این سرود را برای آن موقع گفته بود.

 

شاهنگیان در ادامه صراحت لهجه و صداقت سبزواری را ستود و از حاضران خواست این صفت را از وی یاد بگیرند. علی انسانی، شاعر و مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز در این نشست در سخنانی با یادی از نخستین دیدارش با حمید سبزواری در مشهد مقدس گفت: در سال‌های پیش از انقلاب و اوایل سال ۵۰ بود که جمعی از شاعران مذهبی قرار گذاشتیم به خاطر آنکه در انجمن‌های شعری بویی از تنبه و بیداری و رسالت شاعرانه دیده نمی‌شد گرد هم جمع شویم و شعر بگوییم.

 

آقایان ریاضی، قدسی، حسان، زورق، شمسایی، آذر و ناقد و نیز مرحوم مشفق هم در این نشست‌ها آمدند. آقای حمید هم در این جلسات شعر می‌خواند، خاطرم هست شعرهای او بسیار جسورانه و پرخاشگرانه بود تا جایی که مرحوم قدسی که تازه از زندان آزاد شده بود به من گفت به او تذکر بدهم که کمی آرام‌تر باشد اما آقای حمید راه خودش را رفت و به نظر من هم او به آنچه که انجام می‌داد باور داشت، حرف و سخنش به مزد نمی‌آمد بلکه آنچه را که فهمیده بود در راه امام و نظام و رهبری بیان کرد و اگر هم گاهی مورد بی‌مهری قرار گرفت به خاطر صداقتش بود.

 

در این مراسم غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان و ادب فارسی در سخنانی عنوان کرد: آشنایی من با مرحوم آقای حمید برابر با عمر انقلاب است، در ابتدای سال‌های انقلاب شهیدی موجب پیوند و آشنایی میان ما شد، ایشان به یک خانواده دانش‌پرور و ادب دوست تعلق داشتند، پدربزرگ‌شان شعر می‌گفتند و در میان اقوام مادری‌شان نیز نویسندگانی بوده‌اند، مهم‌تر از اینها ایشان به شهر سبزوار تعلق‌خاطر فراوانی داشتند که از شهرهای بزرگ و مهم خراسان است. حدادعادل ادامه داد: آقای حمید در عمر طولانی خود هم ظلم و ستم حکومت رضاخانی را دیده بود و هم حوادث و توفان‌های سیاسی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ را و طی آنها به جریان‌های سیاسی زیادی وارد شده و تجربه اندوخته بود.

 

او شاهد نهضت ملی شدن نفت و کودتای پس از آن بود و این فراز و فرودها را سرمایه زندگی و عمر خود قرار داد. بسیاری از کسانی که نسل امروز تنها نامی از آنها شنیده‌اند مانند مرحوم شریعتی و پسرش دکتر علی شریعتی را حمید از نزدیک دیده بود و با آنها دوستی و آشنایی داشت.

 

 

 

 

 

منبع : فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...