اجرای سمفونیک«آفتاب عشق» تنها سمفونیکِ ساخته‌ی «علیرضا خورشیدفر»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳


در مراسم یادبود ایشان

اجرای سمفونیک«آفتاب عشق» تنها سمفونیکِ ساخته‌ی «علیرضا خورشیدفر»

هنرمندان و نوازندگان موسیقی کلاسیک کشورمان، در هفته ی دوم از اسفند ماه سال جاری، مراسم یادبودی برای زنده یاد علیرضا خورشید فر، هنرمند فقیدِ کنترباس نواز و یکی از قدیمی ترین اعضای ارکستر سمفونیک تهران، در تالار رودکی برگزار می کنند.

 

 

 

 

11000619_10204034107037316_3762810885832784321_nراه‌نوا- هنرمندان و نوازندگان موسیقی کلاسیک کشورمان، در هفته ی دوم از اسفند ماه سال جاری، مراسم یادبودی برای زنده یاد علیرضا خورشید فر، هنرمند فقیدِ کنترباس نواز و یکی از قدیمی ترین اعضای ارکستر سمفونیک تهران، در تالار رودکی برگزار می کنند.

 

امیر حسین خورشیدفر – روزنامه نگار ادبی، داستان نویس و فرزند زنده یاد خورشید فر – با اعلام این خبر گفت: «در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، دهم اسفند ماه – چند روز مانده به زاد روز این هنرمند – مراسمی به یاد پدرم برگزار خواهد شد.»

 

وی افزود: «این مراسم به صورت عمده شامل دو بخش است که در یک بخش نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک تهران و برخی هنرجویان پدرم در ارکستر مجلسی به رهبری نادر مرتضی پور «موومان دوم سمفونیِ ۷ بتهوون» که در واقع موومانِ محزونی ست و قطعه ی سمفونیک «آفتاب عشق» تنها قطعه یِ سمفونیکِ ساخته ی پدرم را به اجرا در می آورند. این قطعه یک بار در ۱۳۶۸ به رهبری فریدون ناصری اجرا شده و پس از آن دیگر نه کسی به اجرای آن پرداخته و نه کسی از وجود آن مطلع بوده است تا به امروز. لذا می توان گفت سوایِ آن تاریخ، قطعه ی سمفونیکِ «آفتاب عشق» برای اولین بار توسط ارکستر مجلسی نواخته خواهد شد.

 

همچنین نوازندگان کنترباس که همگی از شاگردان پدرم  بوده اند، قطعات متنوعی را در قالب اجراهای «دوئت»، «تریو» و «کوارتت» ارائه خواهند داد که فکر می کنم این اجراها در نوع خود متفاوت و جدید باشند. در بخش دیگر نیز برنامه های دیگری همچون سخنرانی و پخش کلیپی که مختص و متناسب با این روز تهیه و ساخته شده است، ارائه خواهد شد.»

 

شایان ذکر است که علیرضا خورشیدفر (متولد ۱۳۲۶- تهران) بنا به علاقه ای که به موسیقى داشت از سن ۹ سالگى شروع به یادگیرى ساز آکوردئون کرد، سپس از سن ۱۲ سالگى وارد هنرستان عالى موسیقى شد و در رشته کنترباس مشغول تحصیل گردید و در سال ۱۳۵۱ با درجه لیسانس در رشته کنترباس فارغ‏ التحصیل شد. وى از نوازندگان قدیمی و پیشکسوتان کنترباس نواز ارکستر سمفونیک تهران بود  و در طرح ارزشیابى هنرمندان در ۱۳۶۷ به عنوان هنرمند درجه یک شناخته شد. طنین سوت زیبا و دلنشین خورشیدفر در موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» یادگاری فراموش ناشدنی با پژواکی همیشگی خواهد بود.

 

آخرین اثری که علیرضا خورشیدفر در آن حضور داشت ترانه‌ی «مرگ بر آمریکا93» با صدای حاج صادق آهنگران بود. وی در چهارم آذر ماه سال جاری در سن ۶۷ سالگی و بر اثر سکته ی قلبی، درگذشت.

 

 

منبع: موسیقی ایرانیان

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...