اجرای سرود در شب عملیات والفجر / شهدای گروه سرود جهرم شهدایی از عرصه فرهنگ و هنر
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵


امروز در جشنواره موسیق طبس پاسداشت چه کسانی برگزار می شود

اجرای سرود در شب عملیات والفجر / شهدای گروه سرود جهرم شهدایی از عرصه فرهنگ و هنر

امروز، در دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، از «گروه سرود جهرم» به عنوان یکی از گروه‌های سرود فعال در سال‌های دفاع مقدس، تقدیر می‌شود.

 

«راه‌نوا»- «گروه سرود جهرم»جهرم در سال ۶۳ با توجه به ضرورت انجام کارهای فرهنگی در شهرستان جهرم به سرپرستی آقای اصغر قائدنیا از مسئولان فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد و به اجرای برنامه های مناسبتی می‌پرداخت.

 

این گروه در ابتدا با دعوت از فرزندان و خانواده های شهدا و ایثارگران شکل می گیرد و پس از چندی با استقبال کودکان و نوجوانان مساجد و مدارس دیگر نقاط شهر کار خود را توسعه می دهد و در کنار فعالیت هایش، اقدامات دیگری از جمله تشکیل گروه تئاتر و برگزاری کلاس های کمک درسی را به انجام می رساند.

 

گروه سرود جهرم پس از شکل گیری افزون بر اجراهایی که در نقاط مختلف شهر داشته به مناطق عملیاتی در جنوب و غرب کشور نیز اعزام می شوند و اجراهایی نیز برای رزمندگان انجام می دهند، به گونه ای که در ادامه سال های جنگ و بازه های مختلف این گروه در جبهه ها به اجرا می پرداخت و در هر دوره عزیمت به جبهه حدود ۱ ماه در جبهه ها اسکان داشتند و که از جمله اجراهای ماندگار این گروه، اجرای سرودی برای رزمندگان در شب عملیات والفجر ۸ و اجرای سرودی در محضر رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست جمهوری ایشان در سال ۶۷ بود.

 

تعداد اعضای این گروه در سال‌های مختلف، متغیر بوده اما در مجموع حدود ۵۰۰ نفر تخمین زده می شود و برخی از این افراد پس از حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل و آمیخته شدن با فضای معنوی آن جا جهت اعزام به جنگ اقدام می کنند و براساس آمار موجود بیش از ۱۰ نفر از اعضای این گروه سرود، از جمله نبی الله صادقی، مجتبی رحمانیان، اسماعیل نجفیان، حمید عیدی، ساسان صابر، اسماعیل کارگر، عبدالخالق غربی، غدیر جمالی، شهید سیستانی و شهید حسینی به فیض شهادت نائل آمدند.

 

قائد‌نیا پس از خروج از بنیاد شهید و استخدام در آموزش و پرورش و عضویت در شورای شهر مدیریت گروه سرود را رها نکرد و به سرپرستی این گروه تا سال های متمادی ادامه داشت.

 

گفتنی است، امروز (۲۵ مرداد ماه) و در جریان برگزاری دومین جشنواره ترانه و موسیقی طبس قرار است پاسداشت شهدای گروه سرود جهرم در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شود.

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...