آلبوم موسیقی «چنگ نامه» در مدح پیامبر اعظم منتشر شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴


در آستانه میلاد پیامبر اکرم(ص)

آلبوم موسیقی «چنگ نامه» در مدح پیامبر اعظم منتشر شد

موسسه راوی در آستانه میلاد پیامبر اعظم، آلبوم موسیقی ملل «چنگ نغمه» با چنگ نوازی «سیرین پانکار اوقلو» را منتشر کرد.

 

 

 

 

139410071206246566802564راه‌نوا- «چنگ نغمه» یا «چنگ نامه» برگرفته از کتاب شاعر ترک زبان قرن پانزدهم «احمد- ی دایی» شامل قطعاتی از مقام‌های ترکی عثمانی با ویژگی‌های موسیقی بیزانس ملهم از فرهنگ اصیل موسیقی ایران از کشور ترکیه است.

 

«سیرین پانکاراوقلو» شاگرد برجسته سوزان مکدونالد در کنسرواتوار ژنو و دانشگاه ایندیانا در این باره می‌گوید: «به مرور متوجه شدم تکرار این ساز در نگارگری‌های مینیاتور گواه بر محبوبیت آن در سده‌های میانی است. با این وجود تمام کنجکاوی‌های من به این منتهی شد که هیچ نمونه‌ای از ساز چنگ به جا نمانده است. چنگ سازی است که آن را هارپ زاویه‌دار می‌نامند. چنگ پیشینه درخشان و پررنگی دارد. چنین هارپ‌هایی در منطقه میان رودان رایج بوده ولی پس از ناپدید شدن از آن سرزمین، هارپ‌های زاویه‌دار در میان فرهنگ‌های اسلامی خاور نزدیک به ویژه ایران، عراق و ترکیه روزگار گذرانده اند…»

 

در چنگ نغمه تلاش شده تا به نوعی آوای باستانی این ساز شنیده شود. چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را با هم گروهان منطقه‌ای جغرافیایش همچون نی، کمانچه، تنبور، لاوتا و بندیر و همچنین با لیورهارپ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم آمیخته شده است. موسیقی اجرا شده نه تنها شامل آثاری است که از گذشته‌های دور می‌آید، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخنه شده‌اند.

 

قطعات به ترتیب شامل: پیش درآمد کردی، نی تقسیمی، پیش درآمد نهاوند، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص)، نیکریز سماعی، پیش درآمد رهاوی، نیایش حسینی، پیش درآمد نیشابور، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیرمهیار تفرشی‌پور (که قبلا در سال 2008 توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) است.

 

نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برا اویماز (آواز و عود)، یاوزآکالین (نی)، دریا تورکان (کمانچه سنتی)، مورات آیدمیر (کنترباس)، ولکان ارگن (پرکاشن). موسسه راوی تولید و انتشار «چنگ نغمه» را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...