«آفتابگردان‌ها»؛ محلی برای رصد ستاره‌های آسمان ادبیات
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳


مصطفی محدثی خراسانی:

«آفتابگردان‌ها»؛ محلی برای رصد ستاره‌های آسمان ادبیات

مصطفی محدثی‌خراسانی: امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غبار آلود نیست و می‌شود ستاره‌های درخشان این آسمان را رصد کرد و شاهدیم که آنچه که از میان جنجال‌ها باقی مانده جریان شکوهمند و اصیل شعر فارسی است و حتی نسل جوان نیز علاقه خود را به آن نشان می‌دهد و گوش خود را شنوای این صدا کرده است.

 

 

 

 

nf003594751-1راه‌نوا- نشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» با حضور اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی، فریبا یوسفی، علی‌محمد مؤدب و میلاد عرفان‌پور عصر امروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

 

شعر زنان، شعر زندگی است

مودب در ابتدای این نشست گفت: این روزها ادبیات ایران روزهای خوبی را می‌گذراند و شاهد بودیم که جشنواره شعر فجر با یک پختگی خوبی برگزار شد. هیات علمی و اجرایی این جشنواره روشی پایه گذاشتند که امیدواریم سال‌های آتی نیز شاهد این روند باشیم.

 

وی افزود: شعر معاصر ایران دارای چهر‌ه‌های برجسته‌ای است که در تاریخ شعر فارسی ستاره‌های کم نظیری هستند. پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد از جمله ستاره‌های کم نظیر شعر فارسی هستند که حضورشان در شعر فارسی سبب شده که دختران ما از اعتماد به نفس بیشتری در شعر برخوردار باشند و امروز می‌بینم که تعداد شاعران دختر بیشتری مشغول هستند.

 

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب گفت: امیدواریم این جوشش استعدادها به فرهنگ و تمدن ایران غنا بخشد. بارها از شعری که مبتنی بر زندگی نیست و زایده متن است گلایه کرده‌ام. شعر زنان شعر زندگی است و این شعرا بر پایه تجربه زیسته خود شعر می‌سرایند از این رو قدرت گرفتن جریان شعر زنان می‌تواند بر تسهیل جریان زندگی کمک کند و روند شعر مردان را تسهیل کند. شعری که روایتی صادقانه و مجاهدانه از زندگی امروز دارد می‌تواند به مجموعه تمدنی ما کمک کند.

 

677458_587

 

از آیت‌الله جاودان تا ناصر فیض در اردوی شعر انقلاب اسلامی

میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب گفت: امیدواریم سال چهارم اردوهای شعر «آفتابگردان‌ها»‌ در حالی آغاز شود که شاهد بروز استعدادهای شعری باشیم و ثمره‌های این اردوها را به مشاهده بنشینیم. دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی را در قالب سومین اختتامیه و چهارمین افتتاحیه دوره آموزشی از 19 تا 22 اسفند شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: 75 نفر از شاعران بانو در این دوره شرکت خواهند کرد همچنین بیش از 10 نفر از شاعران پیشکسوت نیز در کارگاه‌های این دوره برای اعضای شرکت کننده به طرح مباحث آموزشی پیرامون شعر فارسی می‌پردازند، همچنین از حضور شاعران جوان مطرح در این دوره سود خواهیم برد.

 

عرفا‌ن‌پور گفت: اختتامیه این اردو نیز روز جمعه 22 اسفند در سینما صحرا واقع در خیابان دکتر شریعتی برگزار خواهد شد و در این مراسم از عوامل فیلم سینمایی شیار 143 چون مریلا زارعی و نرگس آبیار تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

وی به مباحث ارائه شده در این دوره اشاره کرد و گفت: ارائه مباحث تئوری شعر، فنون شعر و مواردی از این دست در کارگاه‌ها به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد همچنین آیت‌الله جاودان با سخنرانی پیرامون موضوع اخلاق و هنر در این اردو شرکت خواهند کرد. همچنین در بخش دیگری از این اردو اعضای شرکت‌کننده بازدیدی از جماران و بیت امام خمینی خواهند داشت. مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، محمدحسین جعفریان، سعید حدادیان، کبری موسوی، فریبا یوسفی و پروانه نجاتی از جمله اساتیدی هستند که در این دوره شرکت خواهند کرد. این دوره آموزشی در غرب تهران و مجتمع آموزشی آدینه برگزار خواهد شد.

 

آفتابگردان‌ها بر محور تربیت برگزار می‌شود

اسماعیل امینی در بخشی از این مراسم گفت: شعر و شاعری وابسته به تعلیم نیست، روزگاری مشاعره اتفاقی بسیار رایج بود و به نوعی می‌توان گفت که با شعر بازی می‌شد و برخی افرادی که در این بازی‌ها چیره بودند می‌گفتند در طول چند ماه می‌توانند افراد را شاعر کنند در صورتی که این ادعا، ادعایی غلط است و شاعر باید دارای استعداد باشد.

 

وی افزود: بسیاری از شاعران بودند که سیر مطالعاتی و همچنین امکان تبادل اطلاعات برایشان فراهم نبود و همین موجب شد استعداد آنها از بین برود. اما دوره آموزشی آفتابگردان‌ها بر محور آموزش نیست بلکه بر تربیت تاکید می‌کند. اساسا شعر از محتوا شروع می‌شود و به صورت می‌رسد و این تصور که شعر امر تکنیکی است تصور اشتباهی است.

 

60790_orig

 

آفتابگردان‌ها حلقه مفقوده شعر و نیاز شعر فارسی است

مصطفی محدثی‌خراسانی در ادامه این نشست گفت: امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غبار آلود نیست و می‌شود ستاره‌های درخشان این آسمان را رصد کرد و شاهدیم که آنچه که از میان جنجال‌ها باقی مانده جریان شکوهمند و اصیل شعر فارسی است و حتی نسل جوان نیز علاقه خود را به آن نشان می‌دهد و گوش خود را شنوای این صدا کرده است.

 

وی افزود: کاری که شعر آفتابگردان‌ها در فضای ادبیات می‌کند درحقیقت حلقه مفقوده شعر بوده که نیاز شعر فارسی بوده است و برگزار کنندگان این دوره‌ها نیز خود از اهالی شعر و ادبیات هستند و همین موجب می‌شود که آنها به دیده کارمندی به آن ننگرند.

 

محدثی خراسانی در پایان سخنانش گفت: حاصل میراث فرهنگی ما در شعر از دیرباز در حوزه‌های مختلف چون انجمن‌های شعری، سیر و سلوک بزرگان ادبیات و اردوهای آموزشی که سالیان پیش آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد امروز در قالب این اردوها تجمیع شده و در کارگاه‌های آن اجرا می‌شود.

 

جهت دادن به شعرای جوان در دوره آفتابگردان‌‌ها صورت می‌گیرد

فریبا یوسفی در پایان این نشست گفت: شعر برای زنان زندگی است، تعبیر صحیحی است، ولی کمتر نمونه‌های بارزی را در تاریخ ادبیات از شعرای زن می‌بینیم شاید اکنون اولین مرتبه است که در سابقه تاریخی آموزش شعر فارسی دوره‌هایی برای بانوان برگزار می‌شود.

 

وی افزود: آموزش بانوان در شعر مسئله مهمی است اما مشکلی که بانوان با آن روبرو هستند این است که فرصت بروز آموخته‌های خود را کمتر پیدا می‌کنند و از همین رو نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند. مطلب اصلی در مورد آفتابگردان‌ها و نقطه قوت آن رو در رو صحبت کردن با اساتید شعر فارسی است که این تجربه خوبی برای شعرای جوان به حساب می‌آید که می‌توانند با این جلسات برای پیشرفت خود نقاط روشنی را ترسیم و به سوی آن پیش روند.

 

یوسفی در پایان گفت: یکی از کارهایی که این دوره انجام می‌دهد جهت دادن به شعر شعرای جوان است و با توجه به حساسیت‌های روحی شاعران برگزاری این دوره‌ها و جهت دادن به ذهن آنها می‌تواند از لغزش‌های روحی آنها جلوگیری کند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...