شعر با محوریت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب؛ بهترین روش برای ترویج انقلاب
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴


گفتگو با «علی فردوسی»

شعر با محوریت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب؛ بهترین روش برای ترویج انقلاب

علی فردوسی بیان نمود: ادبیات فارسی یك ادبیات شریف و متعهد است و به همین دلیل منافاتی با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی نداشته و ندارد؛ تاریخ شعر فارسی هیچ‌گاه از ارزش‌ها و تعهدات انسانی و اخلاقی دور نبوده‌ است.

 

 

 

 

ferdovsiراه‌نوا- علی فردوسی، شاعر، در گفت‌وگویی درباره انواع رویكردها به شعر انقلاب گفت: معمولا دو رویكرد نسبت به شعر انقلاب وجود دارد، یكی اینكه شعرهایی بسیار فاش و گویا سروده می‌شود و در آن‌ها وقایع و اتفاقات و حواشی انقلاب اسلامی داد زده می‌شود. عده‌ای معتقدند شعر انقلاب همین است.

 

وی ادامه داد: این نوع نگاه آفت‌هایی دارد كه یكی از آن‌ها این است كه به ناچار شعر را دچار شعارزدگی می‌كند. اما به هر حال این نوع شعر هم باید وجود داشته باشد؛ زیرا ادبیات هر جامعه‌ و فرهنگی، بخشی از میراث مكتوب آن جامعه و فرهنگ است و بازتاب وقایع تاریخی و اجتماعی هم هست.

 

این شاعر اظهار كرد: اما نگاه دوم به شعر انقلاب این است كه شعر با محوریت آرمان‌ها و ارزش‌هایی كه در انقلاب اسلامی مبنا قرار گرفته‌اند سروده شود و این آثار ارتباط محتوایی با آموزه‌های انقلاب برقرار كنند. این شاید بهترین روش برای ترویج مقوله انقلاب اسلامی باشد.

 

وی افزود: مثلا امام خمینی(ره) فرمودند كه ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم، و انقلاب اسلامی ما در عاشورا و محرم و صفر ریشه دارد. وقتی این نگاه را داشته باشیم شعر انقلاب با شعر آیینی و عاشورایی نسبت پیدا می‌كند و شعر عاشورایی كاملا شعر انقلاب هم محسوب می‌شود.

 

فردوسی گفت: حالا اگر مسئله این باشد كه بخواهیم ببینیم چه كسی شاعر انقلابی هست یا نیست، به این بستگی دارد كه آن شاعر چقدر با آرمان‌ها و دغدغه‌های محتوایی انقلاب اسلامی همراه بوده است و این موضوع از كارنامه شعری او قابل تشخیص و دریافت است.

 

به گفته این شاعر، آرمان‌های انقلاب اسلامی جدا از آرمان‌های انسانی و دینی ما نیست و اینكه دغدغه‌های یك شاعر از كارنامه شعری او قابل تشخیص است به همه این‌ها بستگی دارد و این كه شاعر چقدر دغدغه انسانی و دینی و ارزشی و آرمانی داشته است.

 

وی با بیان اینكه شاعرانی هستند كه شاید به طور صریح و گویا از خود انقلاب و وقایع مرتبط با آن شعری نگفته باشند، افزود: اما همین شاعران ممكن است روح محتوایی آرمان‌های انسانی  و دینی و انقلابی را در آثارشان داشته باشند؛ ولو اینكه شعرشان صرفا عاشقانه باشد!

 

فردوسی خاطرنشان كرد: یكی از بزرگان می‌گفت اگر بخواهیم عمیق نگاه كنیم شاید «حافظ» انقلابی‌ترین شاعر تاریخ باشد! اینكه شاعری بتواند در لفافه‌های قوی بلندترین مضامین و ارزش‌های انسانی و آرمانی را بیان كند، خودش از هنر بالای آن شاعر نشان دارد.

 

وی در پایان گفت: ادبیات فارسی یك ادبیات شریف و متعهد است و به همین دلیل منافاتی با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی نداشته و ندارد و هیچ‌گاه شاعران ما آن گونه كه از آثارشان پیداست از ارزش‌ها و تعهدات انسانی و اخلاقی دور نبوده‌اند. 

 

 

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...