شعر اگر توأم با بینش و جوشش نباشد، حرف تازه‌ای ندارد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴


قادر طهماسبی:

شعر اگر توأم با بینش و جوشش نباشد، حرف تازه‌ای ندارد

برخی از جوانان حس می‌کنند که اگر دو دفتر شعر داشته باشند این مساله باعث منزلت اجتماعی برای آنهاست در حالی که بسیار هستند شاعرانی که چندین دفتر شعر منتشر کرده‌اند اما مردم به آنها اعتما نکرده و فراموششان کرده اند. شعر اگر توأم با بینش و جوشش نباشد، حرف تازه‌ای ندارد.

 

 

 

 

9771راه‌نوا- قادر طهماسبی، با انتقاد از وضعیت جاری بر جریان شعر جوان کشور گفت: به نظرم الان در فصلی هستیم که با وجود تاکید بسیاری از افراد، شعر دارای اهمیتی که شایسته آن است نیست و موضوعات دیگری در حال نشان دادن اهمیت خودش است. من وقتی این روزها به شعرها و ترانه‌ها نگاه می‌کنم کمتر پیش می‌آید که کار خوب ببینم و بیشتر آنچه می‌خوانم مایه آبروریزی است.

 

وی ادامه داد: من این روزها در شعرها تنفسی تازه حس نمی‌کنم. یا کار خوب منتشر نمی‌شود و یا شاعران میلی ندارند کارهای خوبشان را منتشر کنند. دوره‌ای را به یاد دارم که انتشار دفاتر شعر مثل الان رقابتی نبود و می‌شد از میان کتاب‌ها شعر خوب هم دید اما الان مدت‌هاست که در میان دفاتر شعر منتشر شده، اثری نیست که بتواند آدمی را با خودش درگیر کند. شعر اگر نتواند مخاطب را به خودش جلب کند، پدیده جالبی نیست.

 

طهماسبی در ادامه با انتقاد از رویه فعلی در انتشار دفاتر شعر جوانان گفت: جالب نیست که می‌بینیم جوانان این همه تمایل به انتشار دفاتر متعدد شعر دارند. آدم حس می‌کند که دقت جای خودش را به چیز دیگری داده است. من در دوره جوانی که در اصفهان بودم چند دفتر شعر را رها کردم و از خیر انتشارش گذشتم. در آن دوره شاعران شعر زیاد داشتند اما بسیاری از آنها سیاه مشق بود نه شعری که بخواهد در دفتری منتشر شود اما امروزه انگار هر که قلم به دست گرفته و شروع کرده به شعر گفتن باید آن را منتشر هم بکند.

 

میان شعر سرودن و شعر ساختن تفاوت است

این شاعر در ادامه تصریح کرد: میان شعر سرودن و شعر ساختن باید تفاوت قائل شویم. سابق بر این شعر سروده می‌شد اما الان به نظر می‌رسد اشعار بیشتر ساخته می‌شوند. آهنگی هر چند ناموزون به دست شاعر می‌رسد و او روی آن چیزی عجیب با کلمات می‌بافد و اسمش را می‌گذارد شعر.

 

وی افزود: برخی از جوانان حس می‌کنند که اگر دو دفتر شعر داشته باشند این مساله باعث منزلت اجتماعی برای آنهاست در حالی که بسیار هستند شاعرانی که چندین دفتر شعر منتشر کرده‌اند اما مردم به آنها اعتما نکرده و فراموششان کرده اند. اگر شاعری به داشتن دفتر شعر باشد من هم می‌توانم هر روز یک دفتر شعر داشته باشم!

 

طهماسبی در پایان تاکید کرد: شعر اگر توأم با بینش و جوشش نباشد، حرف تازه‌ای ندارد. شعر خوب هم در قالب و هم در محتوا و پیام دارای حرف تازه‌ای است که این روزها کم پیدا می‌شود. البته ان شا الله که من اشتباه کنم.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...