حمید سبزواری قله‌نشین سرود انقلاب بود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵


محمدرضا سنگری:

حمید سبزواری قله‌نشین سرود انقلاب بود

پژوهشگر ادبیات انقلاب گفت: سرودهای انقلابی حمید سبزواری نقش مهمی در انقلاب داشته و شاید کسی را هم‌سنگ او در کمیت و کیفیت سرود انقلابی نتوانیم بیابیم، درحقیقت سبزواری قله‌نشین سرود انقلاب بود.

 

 

 

 

۱۸۸۹۸۳۰۸۳۸راه‌نوا- محمدرضا سنگری، با اشاره به درگذشت حمید سبزواری گفت: استاد حمید سبزواری از چهره‌هایی بود که از پیش از انقلاب شعرش در خدمت انقلاب بود.

 

وی افزود: من در دوران ۱۵ ماهه حرکت انقلاب از ۵۶ تا ۲۲ بهمن ۵۷ سروده‌هایی را می‌دیدم که ناشناس بود و نامی از شاعر آن نبود و بعدها دریافتم که آن اشعار از استاد حمید سبزواری است و ما این سرودها را در حرکت‌های مردمی می‌خواندیم. بعدها وقتی کتاب «سرود درد» او را دیدم که این سروده‌هایی که ما در دوران انقلاب می‌خواندیم در آن بود. سرودهایی که در حرکت مردمی تاثیرگذار بود اثر فکر و قلم استاد حمید سبزواری بود.

 

این پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: در دوران دفاع مقدس هم از چهره‌های شاعری که در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد و برای رزمنده‌ها شعر می‌خواند؛ استاد حمید سبزواری بود، او در سنگرها می‌نشست و عاشقانه و مخلصانه برای رزمنده‌ها شعر می‌خواند.

 

او اضافه کرد: معمولا استاد در کنار شعرخوانی‌ رسمی داشت که هیچگاه کسی او را ندیده بود که وقتی شعری می‌خواند خاطره‌ای بیان نکند و یا از حریم ارزش‌های انقلاب دفاع نکند. او بسیار دردمند و حساس و ایستاده بر سر آرمان‌ها و ارزش‌ها و مدافع دستاوردهای انقلاب بود و هر جا می‌رسید رسا فریاد می‌‌کشید و همه کسانی که شعرخوانی او را دیده بودند این فریادها را می‌شنیدند.

 

سنگری گفت: با این حال همیشه صمیمی و متواضع بود و هر وقت شاعران برای او شعر می‌خواندند تشویق می‌کرد و وقتی از او برای شعرخوانی در مدارس دعوت می‌کردیم متواضعانه در میان معلم‌ها و دانش‌آموزان شرکت می‌کرد و با شکیب و خاکساری پرسش‌ها را پاسخ می‌داد.

 

این شاعر در پایان گفت: سرودهای انقلابی او نقش وسیع و بزرگی در انقلاب داشته و شاید هیچ کس را هم‌سنگ او در کمیت و کیفیت سرود انقلابی نتوانیم بیابیم، به واقع حمید سبزورای قله‌نشین سرود انقلاب بوده است.

 

 

 

 

منبع: حلقه وصل

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...