«جنگ جنگ تا پیروزی»؛ روایتی تازه از اجرای سرود در جبهه‌ها
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵


از مجموعه گنج تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب منتشر شد

«جنگ جنگ تا پیروزی»؛ روایتی تازه از اجرای سرود در جبهه‌ها

سومین کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با عنوان«جنگ جنگ تا پیروزی» منتشر شد.

 

 

۲۳۰۸۵۱۵راه‌نوا- دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سال ۸۸ بر روی ماجراها، سوژه ها و عناصر فرهنگی هنری انقلاب تمرکز کرده است. مساجد و مدرسه های فعال در انقلاب و دفاع مقدس، گروه‌های سرود و تئاتر، مداحان و شاعران، مستندسازان و سینماگران، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پرورشی و … همه کسانی اند که گستره موضوعی و سوژه ای تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دست مطالعه و تحقیق اند. گفتنی است که مجموعه آثار فوق تحت عنوان کلی “گنج” در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید می شود.

 

«جنگ جنگ تا پیروزی» عنوان کتابی است که به بررسی فعالیتهای گروه سرود امور تربیتی خرم آباد می‌پردازد و تحقیق و تدوین آن توسط سامان سپهوند صورت گرفته است.

 

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «عنوان کتب را «جنگ جنگ تا پیروزی» گذاشتم، چرا که نام یکی از معروف‌ترین سرودهای گروه است که شهرت بسیار دارد. راوی کتاب را راوی اول شخص نامعلوم انتخاب کردم که خاطرات را به شکل جمعی بیان می کند و هر جا که خاطرات شخصی اعضای گروه وجود داشته، راوی به سوم شخص تغییر کرده است تا گوشه ای از خاطرات فردی اعضای گروه هم پوشش داده شود.»

 

در این کتاب که در هشت فصل به نگارش در آمده است، محقق به بررسی گروه سرود خرم آباد از یک سال پیش از شکل گیری می پردازد و رفته رفته قصه خود را به جلو می برد و خاطرات این گروه را از اجراهای خود در روزهای پر التهاب هشت سال جنگ دفاع مقدس روایت می کند.

 

عکس هایی از گروه سرود خرم آباد از جمله اجراها، اعزام ها به جبهه و شرکت در جشنواره های مختلف و همچنین متن اشعار خوانده شده توسط این گروه از دیگر قسمت های این کتاب است که آن را به اثری خاطره انگیز و خواندنی تبدیل کرده است.

 

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم: «یک روز علی کرم خسروپور که از بزرگترهای مسجد بود و برای کارهای مسجد کلی زحمت می کشید پا پیش گذاشت؛ تازه کلاس قرآن‌مان تمام شده بود که آمد و بعد از خوش و بش و احوال پرسی سر بحث را باز کرد و گفت: «چرا بچه هایی که صدای خوبی دارن، دور هم جمع نمی شن سرود بخونن؟ همه مساجد گروه سرود دارن، اگه ما هم یه گروه سرود راه بندازیم خیلی خوب می شه! می تونیم تو مراسمای مسجد از شون استفاده کنیم. کیا حاضرن توی گروه عضو بشن؟

هفت هشت نفری خودمان را جلو انداختیم. آقا من … آقا من…

 چند نفر مسئول شدند سرودهای معروفی را که از تلویزیون پخش می شد یا معلم امور تربیتی مدرسه مان به ما داده بود، بنویسند و بیاورند. خودمان قبل یا بعد از نمازها گوشه مسجد جمع می شدیم و سرودها را تمرین می کردیم. خادم مسجد و بعضی پیرمردها به تمرین های ما اعتراض می کردند. هر وقت می خواستیم تمرین کنیم، هنوز صدایمان در نیامده که دادشان به هوا می رفت. چه خبره ؟ اینجا مسجده ……»

 

چاپ اول کتاب «جنگ جنگ تا پیروزی» در ۳۷۶ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۱۷هزار تومان عرضه شده است.

 

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) یا از طریق فروشگاههای پاتوق سراسر کشور و… اقدام نمایید.

 

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...