تفکر درست موسیقیدان؛ رمز ماندگاری آثارش
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳


گفتگو با استاد «محسن نفر»

تفکر درست موسیقیدان؛ رمز ماندگاری آثارش

این نوازنده تار افزود: هنر موسیقی فکری است که از ذهن موسیقیدان عبور می‌کند و نتیجه آن صداها و نغمه‌هایی است که تولید می‌شود، بنابراین فکر خوب موسیقیدان رمز ماندگاری آثارش است.

 

 

 

 

photo_41راه‌نوا- محسن نفر، آهنگساز، ردیف‌دان و نوازنده برجسته تار و سه‌تار در زمره نخستین موسیقی‌دانانی است که پس از انقلاب ظهور کردند. او در سال ۱۳۳۹ در محله حشمتیه تهران و در میان خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. در دوازده سالگی به «هنرستان عالی موسیقی ملی» که آن زمان توسط «علی‌نقی وزیری» اداره می‌شد، وارد شد و از محضر اساتیدی همچون «رضا وُهدانی» بهره‌مند گردید.

 

برنامه تخصصی موسیقایی «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه کنندگی اصغر احدی در شبکه چهار سیما، شب گذشته میزبان محسن نفر آهنگساز و نوازنده برجسته ایران بود تا درباره نحوه شکل‌گیری و نحوه تولید آثاری چون «وصل مستان، شمس الضحی، فکر نو، یاس و خاکستری آبی» گفتگو کند.

 

نفر موسیقی زمینی را برای لحظه‌های خاص برشمرد که این نوع موسیقی انسان را به شوق می‌آورد و خستگی را رفع کند. وی اهداف تولید این نوع موسیقی را کوچک خواند و بر عمر کوتاه آن تاکید کرد.

 

این نوازنده تار افزود: هنر موسیقی فکری است که از ذهن موسیقیدان عبور می‌کند و نتیجه آن صداها و نغمه‌هایی است که تولید می‌شود، بنابراین فکر خوب موسیقیدان رمز ماندگاری آثارش است.

 

نفر درباره آلبوم «وصل مستان» تصریح کرد: این اثر در سال 1364 تولید شد. در این کار مولانا در یکی از ابیاتش تعریفی تام و تمام از توحید ارائه کرده است. در زمان ضبط تصنیف «وصل مستان» الهام‌هایی برای من ایجاد می‌شد که ضبط تصنیف را متوقف می‌کردیم تا بداهه‌نوازی‌های ذهنی خودم را ضبط کنم. حین ضبط این تصنیف 50 قطعه بداهه‌نوازی تولید کردم.

 

وی درباره شعر، آهنگ و ملودی «وصل مستان» گفت: شعر این اثر برگرفته از دیوان شمس است و ملودی آن در دستگاه همایون نواخته شده است.

 

این نوازنده تار و آهنگساز درباره اثر«شمس الضحی» توضیح داد: این اثر را پاداش کار نیک می‌دانم. با مطالعه دیوان شمس، به شعری از مولانا برخورد کردم که اوج بندگی در آن به چشم می‌آید. اثر شمس الضحی صلابت، مدح، وصف و ریتم ویژه‌ای دارد. نام این آلبوم برگرفته از یکی از ابیات غزل مولانا است.

 

این کار را در سال 1365 بعد از آلبوم وصل مستان در دستگاه همایون تولید کردم. در این دستگاه استعداد نغمه‌پردازی و ملودی‌سازی بسیار دیده می‌شود.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...